به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• آیت الله مجتهدی تهرانی

موضوع: معرفی علما

کلمات کليدي: علمای شیعه، مجتهدى تهرانی، معرفت، معرفی علما

آیت الله احمد مجتهدى تهرانی

نام: احمد نام خانوادگی: مجتهدى تهرانی

نام پدر : ملا باقر (شغل: تاجر) نام معروف: شيخ احمد مجتهدى، ملا محمد على مجتهدى

تاریخ تولد: 1302 ش مکان تولد: تهران

تاریخ فوت: 1386 ش مکان فوت: تهران

مکان دفن: تهران

برخی از آثار منتشره وى عبارتند از:

رساله محرم و نامحرم، رساله گناهان كبيره، رساله احكام الغيبه.


 

«هرگاه از كنار من خانم بدحجابى عبور مى كند، سرم را پايين گرفته و خودم را ناراحت نشان مى دهم و بلند لا اله الاّ الله مى گويم»

(مجتهدى تهرانی)

ولادت

مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهرماه سال 1302 شمسی ‏در تهران چشم به جهان گشود. وی در خاندانی با تقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافت پدر ایشان ‏مرحوم محمدباقر از كسبه‌های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و ‏جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین و متدینین عصر ‏خود بود. بعد از این دو بزرگوار اجداد حضرت آیت ‌الله مجتهدی همگی در ‏كسوت روحانیت و از علمأ جلیل‌القدر و مبلغین اسلام و از ائمه جماعات ‏مشهور كاشان بودند.

در مسیر دانش

آیت‌‌الله مجتهدی در سال 1362 قمری و در سن 19 سالگی به كسوت ‏روحانیت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به كار بود و پدر ایشان ‏یعنی مرحوم محمد باقر راضی نبود كه فرزندش طلبه شود ولی بر اثر ‏عشق و علاقه زیادی كه جناب استاد به علم و دانش داشت به سوی ‏طلبگی روی آورد.

ميرزا احمد، در ابتداى نوجوانى در بازار تهران به شغل عريضه نويسى و منشى گرى اشتغال داشت. پدر ميرزا احمد، با طلبه شدن وى مخالف بودزيرا با ديدن شرايط سخت طلاّب، مى ترسيد كه فرزندش گرفتار فقر و تنگدستى گردداما شوق و علاقه ميرزا احمد، بر همه موانع فائق آمد و مشتاق كسب علوم حوزوى شد و تمام سختى ها و مشكلات اين راه را به جان خريد. انتخاب اين راه، آسان نبود. اطرافيان، او را از اين راه برحذر داشتند و مشكلات و سختى هاى عالم طلبگى نيز بر اين دشوارى ها مى افزود.

آیت‌الله مجتهدی در ضمن تحصیل، به تدریس كتب حوزوی هم ‏می‌پرداخت و وقتی كه از قم به تهران آمد شب‌ها در مسجد‌ امین‌الدوله ‏كه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در آنجا مشغول به تدرس و اقامه ‏نماز بود، استاد هم، صبح و عصر به امر تدریس اشتغال داشت و چون ‏مرحوم حاج شیخ محمد‌حسین زاهد در اواخر عمر و با وجود كهولت سن ‏به سختی مشغول تعلیم و تربیت طلاب بود، لذا از آیت‌الله مجتهدی تقاضا ‏كرد كه علاوه بر تدریس، شب‌ها هم منبر برود و آیت‌الله مجتهدی در طول ‏دو سال، شش جزء از اول قرآن را با استفاده از تفسیر‌ برهان كه مبنای ‏تفسیری ایشان بود برای مستمعین آیات قرآن را تفسیر می‌كرد.

سنگ بناى حوزه علميه

قبل از استاد مجتهدى، طلاّب و حوزه علميه توسط شيخ محمّدحسين زاهد اداره و سرپرستى مى شدند. شيخ محمّدحسين زاهد كه در زهد و عزّت نفس كم نظير بود، در عمر پربركت خود افراد بسيارى را تربيت كرد و بسيارى از بازاريان و عالمان معاصر از شاگردان آن مرد قدسى بوده اند.

وى علوم حوزوى را ابتدا در شهر مشهد سپرى كرد و پس از يك سال و نيم، براى ادامه تحصيل به تهران آمد. در تهران، افتخار شاگردى آيةالله سيّد على حائرى معروف به مفسر و مؤلف تفسير مقتنيات الدرر، نصيبش شد و از محضر آن عالم وارسته كسب فيض نمود. فقه را از باب طهارت تا ديات، در محضر حاج آقا عيسى فرا گرفت. وى در ضمن تحصيل علوم طلبگى، براى گذراندن زندگى، نفت فروشى مى كردامّا نفت فروشى كه دائم به مطالعه مى پرداخت و وقت خود را بيهوده صرف نمى كرد. بعد از يكسان كردن لباسها توسط رضا خان، وى نفت فروشى را تعطيل كرد و به علوم حوزوى روى آورد. خودش مى گفت: تا حال درس خواندن براى من مستحب بودولى الان كه عمامه ها را از سر علما بر مى دارند، بر من واجب است كه مقابله كنم و مشغول كار فرهنگى بشوم.

آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی پس از گذشت سه سال از رحلت آن عالم ‏بزرگوار، همچنان به امر تدریس در مسجد مرحوم حاج سید‌ عزیز‌الله واقع ‏در بازار تهران مشغول بود تا آنكه به درخواست عده‌ای از علمأ و مردم ‏متدین، از حضرت استاد تقاضا كردند كه حوزه علمیه را به مسجد مرحوم ‏حاج ملا جعفر منتقل كنند كه در آن زمان مسجد، انبار خاك ذغال و خمره ‏ترشی كسبه محل بود، و تجار و مردم متدین با علمأ مشورت كردند و به ‏این نتیجه رسیدند كه آیه‌الله مجتهدی به دلایلی نسبت به علمأ دیگر ‏جهت ادامه راه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد ارجحیت دارد.

بنابراین با همت تجار و مردم متدین، آیت‌الله مجتهدی توانست حوزه ‏علمیه فعلی را كه در تهران خیابان 15 خرداد شرقی، كوچه شهید ‏مرتضی كیانی، كوچه مسجد آقا واقع است تأسیس كند.

تأليفات استاد

استاد مجتهدى با وجود مشغله هاى فراوان، از قبيل تدريس، منبر و اداره امور حوزه علميه، از نگارش آثارى در جهت رشد و معنويّت جامعه غفلت نكرده است. بعضى از آثار وى به زيور طبع آراسته شده و برخى هنوز به صورت خطى باقى مانده است.

وفات

ايشان که در سالهای آخر عمر از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌برد در 23دی 1386در سن ۸۵ سالگی در بیمارستان بازرگانان تهران درگذشت .

وصیت‌نامه

اینجانب احمد شهرت مجتهدی تهرانی فرزند باقر تاریخ تولد 1302خورشیدی پس از اقرار به یگانگی خداوند و اعتقاد به ارسال ۱۲۴ هزار پیغمبر علیهم السلام که ۳۱۳ نفر آنها مرسل و پنج نفر ایشان اوللعزم هستند و اقرار به خاتم النبیین و المرسلین بودن وجود مقدس پیغمبراسلام(صلی الله علیه واله) که بعد از آن حضرت پیغمبری نخواهد آمد و اقرار به کتب آسمانی خاصه قران مجید که از دستبرد و تحریف مصون و محفوظ مانده و اقرار به امامت دوازده امام (علیهما السلام) که اول ایشان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و آخر ایشان حضرت مهدی صاحب العصر والزمان عجل الله فرجه که زنده و غایب می باشند و انشاءالله به امر الهی ظهور خواهند فرمود.

و اقرار به مرگ، سوال در قبر،قیامت ،حساب نامه عمل،صراط، میزان،بهشت،جهنم و خلاصه اقرار به آنچه که مرحوم شیخ صدوق رحمه الله در کتاب اعتقادات نوشته‌اند، دارم، در حالت صحت جسم و سلامت اعضا و از روی عقل و کمال رغبت و اختیار بدون کوچکترین جبر و اکراهی وصیت می‌نمایم مطالب نوشته شده در این وصیت‌نامه پس از فوت من به آن عمل شود و هر کس تغییر دهد از رحمت خداوند دور باشد.

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن حبیبی دامت توفیفاته، وصی حقیر هستند در اداره حوزه علمیه تهران و مسجد مرحوم حاج ملامحمد جعفر، هفته اول فوت مخصوصا شب و روز نماز مسجد و اداره کلاس عمومی، به کمک آقای نصیری و مدرسین توسط ایشان اداره شود و بعد از یک هفته هر که را صلاح می دانند برای نماز صبح، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشاء تعیین فرمایند و شهریه مدرسه توسط آقای خودکار اداره شود و رسیدها که نزد حقیر است اعلان کنند که صاحبش مراجعه کنند و بگیرند انشاءالله خداوند و حضرت مهدی (ع) نمی‌گذارند مدرسه برای شهریه لنگ شود.

ازطلاب مدرسه حلالیت می طلبم، آقایان مدرسین انشاءالله با جدیت تمام به درسها مشغول باشند و مقبره حقیر در خود مدرسه است. انشاءالله شب‌های سینه زنی چند نفر کنار قبر حقیر روضه بخوانند و طلب مغفرت نمایند.

ضمنا کتاب‌های حقیر توسط جناب آقای حبیبی به طلاب داده شود که استفاده نمایند؛ احتیاطاً به طلبه‌های عام بابت سهم امام (ع) حساب شود و به طلبه‌های سید بابت سهم سادات قبول فرمایید.

والسلام علیکم و رحمة الله برکاته

احمد مجتهدی تهرانی

 

 

نوشته شده توسط گروه علما در روز پنجشنبه 1391/6/2 ساعت 3:17

من این مطلب را پسندیدم


نظرات ارسال شده 1 نظر:

عفاف نامه:

در عفاف نامه منعکس شد

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73680949

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67064560

. بازديدهاي امروز: 4405

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: