به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: سرزمین صبا، پیروی نمودن

تاکنون داستان آوردن تخت ملکه سرزمین صبا (بلقیس) را توسط آصف بن برخیا برای حضرت سلیمان شنیده اید؟1

فکر می کنید این قدرت برتر او - که از جنیان نیز بسیار بیشتر است - از کجا بدست آمده است ؟

 

 

همانطور که از متن آیه 2 مشخص است منبع علم آصف بن برخیا علم الکتاب است . اما آیا وی بر تمام علم الکتاب مسلط بوده است ؟

پاسخ این سوال این است که همانطور که در آیه واضح است او دارای بخشی از علم الکتاب است همان جا که اورده است "قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ" بخشی از علم کتاب در نزد او بوده است .

امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه فرموده اند:

میزان بهره آصف بن برخیا از علم الکتاب به اندازه آن است که یک مگس می تواند از آب دریا حمل کند3 .

 

حال به آیه دیگری بر خورد میکنیم که از کسی جز پیامبر اکرم صلي الله عليه وآله سخن می گوید که نزد او تمام علم الکتاب است . آیه 43 سوره رعد :

يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ

و كسانى كه كفر ورزيدند گويند: تو فرستاده (خدا) نيستى. بگو: گواهى خدا و كسى كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما كافى است.

این فرد کیست ؟ اگر آصف با ذره ای از این علم چنان میکرد این فرد توسط علم خود چه می توانایی هایی دارد؟

 

اكنون بايد ديد مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ كيست؟

(1گويند مراد از «الكتاب» لوح محفوظ است در اين صورت مراد از «من عنده» اللَّه است ولى آن خلاف ظاهر است و خدا قصد شوخى ندارد.

(2گويند: مراد از كتاب تورات و انجيل و مراد از من عنده» علماء يهود و نصارى است كه آنها نبوت آن حضرت را مى‏دانستند، ولى آيه مكى است و در وقت نزول آن نه كسى از آنها اسلام آورده بود و نه شهادت داده بود در بعضى از آيات آمده أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةً أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَنِي إِسْرائِيلَ شعراء/ 197 ضمير «يعلمه» راجع به قرآن است اين آيه مى‏گويد: اينكه دانشمندان يهود مى‏دانند قرآن كتاب آسمانى است بر مشركان اهل مكه دليل است ولى آن هم عموم است و هم شهادت نيست اما «من عنده» مفرد است و كارش شهادت مى‏باشد.

(3بقولى مراد از آن مؤمنان اهل كتاب است مانند عبد اللَّه بن سلام، سلمان فارسى، تميم دارى و مانند آنها، ولى آن مردود است كه آنها در مدينه ايمان آوردند و اين آيه مكى است، ابن تيميه گويد: آيه بالاتفاق مدنى است، معلوم نيست اين اتفاق را از كجا آورده است.

 

قول اصح همانست كه در روايات اهل بيت عليهم السّلام آمده:

مراد از آن على عليه السّلام است.

 

اينك چند روايت در اين زمينه نقل مى‏كنيم.

 

.1عبد اللَّه بن عطا مى‏گويد: به امام باقر عليه السّلام گفتم: اين پسر عبد اللَّه بن سلام: گمان مى‏كند پدرش همان است كه خدا مى‏گويد: قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ فرمود: دروغ مى‏گويد او على بن ابى طالب است «قال كذب هو على بن ابى طالب عليه السّلام».

 

.2بريد بن معاويه گويد: به امام باقر عليه السّلام گفتم: قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ فرمود: خدا ما را اراده فرموده، على افضل و اولى و بهتر ماست بعد از نبى صلّى اللَّه عليه و آله‏ «قال ايانا عنى و على افضلنا و اولنا و خيرنا بعد النبى».

 

.3فضل بن يسار از امام باقر عليه السّلام نقل كرده درباره قول خدا وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ فرمود: درباره على عليه السّلام نازل شد، او عالم اين امت است بعد از نبى صلوات اللَّه عليه و آله «قال نزلت في على عليه السّلام انه عالم هذه الامة بعد النبى صلّى اللَّه عليه و آله».4

 

.4و در تفسير برهان هم از فقيه ابن المغازلى شافعى روايت كرده كه او به سند خود از على بن عابس نقل كرده كه گفت: من و ابو مريم وارد شديم بر عبد اللَّه بن عطا، او به ابى مريم گفت: اى ابا مريم! على را بان حديثى كه از ابى جعفر برايم نقل كردى حديث كن. ابو مريم گفت: من نزد ابى جعفر نشسته بودم كه پسر عبد اللَّه بن سلام گذشت، گفتم خدا مرا فدايت كند، اين پسر آن كسى است كه نزد او علم كتاب است؟ گفت: نه، و ليكن صاحب شما على بن ابى طالب (ع) است آن كسى كه آياتى از كتاب خدا در شانش نازل شده، و از آن جمله فرمود:" وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ"، و نيز فرمود:" أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ"، و نيز فرمود:" إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ..." . 5

 

بنابراين تفاسير از دو جهت دلالت بر فضيلت و امامت حضرت امير المؤمنين و اولاد معصومين آن بزرگوار عليهم السّلام نمايد:

 

1- اعلم بودن آن سرور، همچنين هر يك از ائمه هدى در عصر خود اعلم از تمام روى گردانيد و از اين مرتبه بالاتر نمى‏باشد.

2- اكتفا نمودن به شهادت آن حضرت به تنهائى دلالت مى‏كند بر عصمت آن سرور، زيرا به شهادت يك شاهد به غير معصوم مدعا ثابت نمى‏شود، و عصمت دليل امامت باشد، و همچنين است اين دو وصف نسبت به تمام ائمه معصومين عليهم السّلام.

 

 

پی نوشت

 

1. ملکه صبا بعد از در یافت نامه حضرت سلیمان سرزمین خود را به سمت حضرت سلیمان ترک کرد . حضرت سلیمان می- خواستند به او نشان دهد که فرستاده الهی هستند و قصد کشور گشایی ندارند . به همین علت در جمع بزرگان خود اعلام کردند که :" چه کسی توانایی دارد تخت ملکه صبا را قبل از رسیدن او به اینجا ،بیاورد . جنی برخاست و گفت من این کار را قبل از انکه محل قضاوت خودرا ترک کنی انجام می دهم . اما آصف بن برخیا که در قرآن به نام و من عنده علم من الکتاب از او یاد شده ، گفت من این کار را قبل از آنکه چشم بر هم زنی انجام می دهم و چنین کرد ... (ملاحظه شود ذیل آیات 38-41 سوره نمل)

2. قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِ‏ . . . (40 نمل)

3. المیزان ذیل همان آیه

4. تفسير أحسن الحديث، ج‏5، ص: 260

5. البرهان، ج 2، ص 304، ح 25.

 

نوشته شده توسط گروه قرآن در روز دوشنبه 1390/5/17 ساعت 12:42

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 3 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

برترین مومن

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

نفاق و دورویی تا کجا !؟

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

سوره هود آیه 17

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

سوره مریم ، آیه 96

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه



تعداد بازدید: 3452

تقویم شیعه

21 ذی الحجه

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 54341474

. تعداد كل بازديدكنندگان: 48992765

. بازديدهاي امروز: 3329

. بازديدهاي دیروز: 16351

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 1931

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: