به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• سوره مریم ، آیه 96

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: سوره مریم

 

 

« إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا »

مسلما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند ، خداوند رحمان محبتی برای آنان در دل ها قرار می دهد.

 

امام صادق علیه السلام در مورد این آیه فرموده اند :

ولایة امیرالمومنین هیَ الودُّ الذی قالَ الله ُ تعالی.

ولایت امیرالمومنین همان محبتی است که خداوند فرموده است.[1]

 

در بسیاری از کتب حدیث و تفسیر، روایات متعددی در شأن نزول این آیه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که نشان می دهد این آیه در مورد علی علیه السلام نازل گردیده است. هرچند بعضی تلاش کرده اند که منکر این مطلب واضح و روشن شوند !

مرحوم علامه حلی در کتاب احقاق الحق شأن نزول آیه فوق را مربوط به حضرت حضرت علی علیه السلام می داند، آقای قاضی روزبهان از علمای اهل سنت در رد کلام علامه می گوید :

لیس هذه الرّوایة فی تفسیر اهل السنّة و ان صحت دلّت علی وجوب محبّتة و هو واجب بالاتّفاق.

چنین روایتی در هیچ یک از کتاب های تفسیری اهل سنت تیامده است، و بر فرض که آمده باشد (چیز تازه ای نیست ، زیرا ) محبت علی علیه السلام واجب می باشد و این مطلب مورد قبول همگان است.

 

جالب اینکه محققین شیعه که بر احقاق الحق پاورقی زده اند، از 17 کتاب اهل سنت روایات مربوط به حضرت علی علیه السلام را نقل می کنند، که اتفاقا در بین آن ها شش کتاب تفسیری وجود دارد !

این تناقض در کلمات دانشمندان اهل سنت چگونه توجیه می شود ؟

آیا قاضی روزبهان این کتاب ها را مطالعه نکرده ؟

 

به هر حال، کتاب های مزبور به شرح زیر است :

1- تفسیر ثعلبی ، صفحه 1512-

2- تفسیر کشّاف ، جلد 2 ، صفحه 425 ؛ نوشته زمخشری

3- تفسیر علّامه نیشابوری که درحاشیه تفسیر طبری چاپ شده است ؛ تفسیرالطّبری ، جلد 16 ، صفحه 74

4- الدر المنثور ، جلد 4 ، صفحه 487 ؛ نوشته سیوطی

5- تفسیر شوکانی ، جلد 3 ، صفحه 342 ؛ علّامه شوکانی

6- روح المعانی ، جلد 16 ، صفحه 130 ؛ نوشته آلوسی

 

به روایاتی از کتاب های مذکور توجه کنید :

الف - در روح المعانی آمده است که براء بن عازب ، از اصحاب معروف و مشهور پیامبر صلی الله علیه و آله می گوید :

قالُ رسول الله صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ کَرَّمَ اللهُ تَعالی وَجهَهُ : « قُلِ اللّهُم اجعَل لی عِندَکَ عَهداً وَاجعَل لی فی صُدُورِ المُؤمِنینَ وُدّاً » فَاَنزَلَ اللهُ سُبحانَهُ هذِهِ الآیَهَ.

پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : (از خداوند دو چیز مسئلت کن، نخست) « بگو : پروردگارا برای من نزد خود عهد و پیمانی قرار ده و (دیگر اینکه ) محبت مرا در قلب های مومنین قرار بده » سپس خداوند این آیه را نازل کرد. وَ کانَ مُحَمَّدُ بنُ حنفیّه یَقُولُ : لا تَجِدُ مُؤمِناً إلّا وَ هُوَ یُحِبُّ عَلِیّاً کَرَّمَ اللهُ تَعالی وَجهَهُ وَ أهلَ بَیتِه.محمد بن حنفیه همواره می گفت : هیچ مؤمنی وجود ندارد، مگر این که علی و اهل بیتش را دوست دارد .[2]

 

ب - علّامه شوکانی به نقل از طبرانی و او از ابن عباس چنین نقل می کند :

نَزَلَت فی عَلِیِّ بنِ أَبیطالِبٍ « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ... » قالَ مَحَبَّةً فی قُلوبِ المؤمِنینَ .

آیه شریفه « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ... » در مورد حضرت علی علیه السلام نازل شده است و منظور از « ودّ » محبت و نفوذ در قلب مؤمنین است.

 

ابن شهر آشوب در المناقب خود نظیر این مطلب را آورده است که :

عن ابن عباس أنه سئل عن قوله « إنَّ الّذینَ آمَنوا و عَمِلوا الصالحاتِ سَیَجعَلُ لَهُم الرَّحمنُ وُدّاً » ، فقال نزل فی علی لأنه ما من مسلم إلا و لعلی فی قلبه محبه.

این آیه در شأن علی علیه السلام نازل شد؛ چنانکه هیچ مؤمنی نیست جز اینکه در دل او محبت علی هست.[3]

 

نظیر این مطلب در منابع زیر نیز آمده است :

کشف الغمه ، جلد اول ، صفحه 312

تنبیه الغافلین ، صفحه 108

مناقب ابن مغازلی ، صفحه ،327

مناقب خوارزمی ، صفحه 197

--------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت :

[1].روح المعانی ، جلد 16 ، صفحه 130

شواهدالتنزیل ، جلد اول ، صفحه 469 ، حدیث 498 و احادیث 494 تا 509

[2].المناقب ، جلد سوم ، صفحه 93

[3].کافی ، جلد 1 ، صفحه 431

تفسیر قمی ، جلد دوم ، صفحه 55-56

 

 

نوشته شده توسط گروه قرآن در روز پنجشنبه 1390/5/13 ساعت 29:31

من این مطلب را پسندیدم


نظرات ارسال شده 1 نظر:

مسلم:

ومن أظلم ممن افترى على الله كذبا أولئك يعرضون على ربهم ويقول الأشهاد هؤلاء الذين كذبوا على ربهم ألا لعنة الله على الظالمين الذين يصدون عن سبيل الله ويبغونها عوجا وهم بالآخرة هم كافرون . عزیز مواظب باش از گفتن مطالب کدام ولایت قرآن را به مزاج خودتان تفسیر نکنید .

پاسخ:

ما که از جمله آخر شما سر در نیاوردیم و نفهمیدیم در تعریضتان به تفسیر به رأی با ما بودید یا با اهل‌سنت.

به هر حال روایت ذیل آیه، شأن نزول و گفتار علمای شیعه و سنّی روشن است و بی شک آیه در مورد امیرمومنان علیه السلام است.

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

برترین مومن

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

نفاق و دورویی تا کجا !؟

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

سوره هود آیه 17

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 ربیع الثانی

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 55679065

. تعداد كل بازديدكنندگان: 50276592

. بازديدهاي امروز: 9647

. بازديدهاي دیروز: 12844

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 1940

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: