به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: سوره اعراف، آیه مؤذن

 
 

 

 

وَ نادى‏ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمينَ

و بهشتيان، دوزخيان را ندا مى‏دهند كه: «ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود حق يافتيم آيا شما [نيز] آنچه را پروردگارتان وعده كرده بود حق يافتيد؟» مى‏گويند: «آرى.» پس مؤذني ميان آنان ندا درمى‏دهد كه: «لعنت خدا بر ستمكاران باد.»

 

مؤذن ، که در آیه 44 سوره اعراف بدان اشاره شد، کیست؟ این پیام آور الهی که بر بهشت و جهنم و قیامت سلطه دارد چه شخصی است؟ این شخص که همگان صدایش را می شنوند و با سخن او گفتگوی بهشتیان و جهنمیان پایان می یابد ، چه کسی می تواند باشد؟

روایات زیادی در منابع شیعه و اهل سنت وجود دارد که در آنها تصریح شده است که آن مؤذن حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام است.

 

اول - حاکم حسکانی ، دانشمند حنفی اهل تسنن ، از محمد بن حنفیه ، از حضرت علی علیه السلام چنین نقل می کند :

« أنا ذلك المؤذن »

آن مؤذن من هستم.[1]

 

دوم - وی روایتی نیز از ابن عباس نقل می کند :

« إن لِعلي بن أبي طالب في كتابِ الله أسماءٌ لا يَعرِفُها النّاسُ ، قوله «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ» فهو المؤذن بينهم ، يقول: ألا لعنة الله على الذين كذبوا بولايتي و استخفوا بحقي .»

برای علی علیه السلام در کتاب خدا اسمائی است که مردم نمی شناسند ، منظور از «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ» علی علیه السلام است که می فرماید : لعنت خدا بر آنان که ولایت مرا تکذیب کردند و حقم را خفیف شمردند.[2]

 

 

سوم - آلوسی ، یکی از مفسران معروف اهل سنت ، در تفسیر روح المعانی از ابن عباس نقل می کند که گفته است :

«المُؤَذّنُ ، عَلِیٌّ کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ »

مؤذن حضرت علی علیه السلام است.[3]

 

چهارم - شیخ سلیمان قندوزی ، نویسنده کتاب ینابیع الموده ، نیز در کتابش نقل می کند که منظور از موذن حضرت علی علیه السلام است.[4]

 

پنجم - میر محمد صالح کشفی ترمذی نیز در مناقب از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که آن مؤذن حضرت علی علیه السلام است.[5]

 

ششم - عَن أبی جَعفَر مُحَمَّد بن عَلیّ علیهما السلام قالَ :

خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِب علیه السلام بِالكوفَةِ مُنصَرِفَةً مِن النَّهرَوانِ وَ بَلَغَهُ أنَّ مُعاوِيَةََ يَسَبُّهُ وَ يَعیبُهُ و يَقتُلُ أصحابَهُ فَقامَ خَطيباً ، و ذَکَرَ الخُطبَةَ إلی أَن قالَ فیها : و أنَا المُؤذِنُ فِي الدُّنيا وَ الآخِرَة قالَ اللهُ عزّ و جلّ : «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» أنا ذلِكَ المُؤذِّنِ ...

حضرت امیرالمومنین وقتی از جنگ نهروان برگشت به او اطلاع دادند که معاویه به آن حضرت ناسزا گفته و عیب جویی نموده و یارانش را کشته است. حضرت علی علیه السلام بپاخاست و خطبه مفصلی را ایراد کرد و از جمله فرمود : من هستم موذن در دنیا و آخرت چنانکه خداوند می فرماید : «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» من آن مؤذن هستم ...[6]

 

هفتم - از امام رضا علیه السلام در باره این آیه سوال شد. ایشان فرمودند:

«المؤذّن أمیرالمومِنینَ علیه السلام »

آن موذن حضرت علی علیه السلام می باشد.[7]

 

--------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت :

[1].شواهد التنزیل ، جلد 1 ، صفحه 267

[2].شواهد التنزیل ، جلد 1 ، صفحه 267 بحارالانوار ، جلد 24 ، صفحه 254 (به نقل از تفسیر فرات بن ابراهیم )

[3].روح المعانی (چاپ مصر) ، جلد 8 ، صفحه 307

[4].ینابیع الموده (چاپ نجف) ، صفحه 101

[5].مناقب ترمذی، صفحه 60

[6].معانی الاخبار ، صفحه 298 ( در بعضی چاپ ها در صفحه 58 می باشد.)

[7].اصول کافی ، جلد 1 ، صفحه 426

 

 

نوشته شده توسط گروه قرآن در روز پنجشنبه 1390/5/13 ساعت 29:32

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

زبان و دو لب

ولایت مولا علیه السّلام

الْحَسْرَةُ...

تجارت پرسود

ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

برترین مومن

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

نفاق و دورویی تا کجا !؟

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

سوره هود آیه 17

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

سوره مریم ، آیه 96

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

آخرین صفحات این بخش

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73677723

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67061827

. بازديدهاي امروز: 1179

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: