به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• نفاق و دورویی تا کجا !؟

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: دورویی، نفاق

 

یا ایها الَّذینَ آمَنوا اِذا ناجَیتُمُ الرَّسوُلَ فَقَدِّموُا بَینَ یدَی نَجْویكُمْ صَدَقَةً ذلِكَ خَیرٌ لَكُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ. ) معروف به آیه ی نجوی ) [1]

ای آنانكه ایمان آوردید، زمانی كه با رسول خدا نجوا می كنید و راز می گویید، پیشتر از آن، صدقه بپردازید، كه این كار برای شما بهتر و پاكیزه تر است. پس اگر (چیزی برای صدقه) نیافتید. مسلماً خداوند آمرزنده مهربان است.

 

وقتی پیامبر در جمع مسلمانان حاضر می شد، همه می خواستند مسائل شخصی خود را با پیامبر در میان بگذارند و با آن حضرت گفتگوی سرّی داشته باشند. در این میان دنیا طلبان و منافقان گوی سبقت را از دیگران می ربودند. تا با این روش به پیامبر نزدیك تر شوند، و به گونه ای وانمود كنند كه، ما با پیامبر سر و سرّی داریم و مورد توجه و عنایت ایشان هستیم، و آنگاه در فرصت مقتضی از این نمایش به نفع خویش بهره ببرند. زیاده روی در پرسش های خصوصی و رازگویی با پیامبر آن حضرت را آزرده خاطر ساخته بود. بویژه آنكه در این امر طبقات پایین تر مردم و یا آنها كه از شدت محبت می خواستند رعایت حال آن بزرگوار را كنند و مزاحمتی برای ایشان فراهم نسازند، سهم كمتری داشتند. تا آنكه فرمانی از جانب خداوند رسید. فرمانی كه با آن میزان ارادت و ایمان افراد سنجیده می شد، كه به راستی هم چنین شد.

فرمان الهی چنین بود: هر كس قصد دارد با پیامبر گفتگوی سرّی داشته باشد، باید ابتدا صدقه بپردازد، آنگاه به رازگویی بنشیند. امّا آنكه تهی دست است از این كار معاف خواهد بود و گناهی بر او نیست.


همان كسانی كه تا چندی قبل در رازگویی با پیامبر از یكدیگر سبقت می گرفتند، اكنون خبری از آنان نیست. از گرد پیامبر پراكنده شدند؟! ایا واقعاً رسول خدا  صلی الله علیه و آله را رها ساختند و به درهم و دینار دنیا دل بستند؟! آری، حتی به كمترین مقدار تصدّق هم تن در ندادند، مثلاً به اندازه یك دانه خرمای خشكیده و یا حتی كمتر از آن. آنها هم كه ماندند یا از تهی دستان بودند كه معاف شده بودند و یا از نافرمانان و گنهكاران، چرا كه در عین توانمندی و دارندگی، نجوا می كردند بی آنكه از قبل صدقه ای داده باشند. پس در میان مسلمانان، ایا فرمانبری پیدا نشد كه به این فرمان، جامه عمل پوشانده باشد ؟؟؟

چرا، گویی یك نفر بود. آری یك نفر و تنها یك نفر! در میان آن جماعت، تنها امیرمؤمنان علی علیه السلام  بود كه این فرمان را پذیرفت و بدان جامه عمل پوشانید.

حال از زبان خود ایشان بشنویم:

در قرآن آیه ای [1] وجود دارد كه كسی قبل از من به آن عمل نكرده است و پس از من نیز كسی بدان عمل نمی كند. موجودی من یك دینار بود، آن را به ده درهم تبدیل نمودم. پس هر گاه می خواستم خدمت پیامبر بروم و با ایشان نجوا كنم، یك درهم از آن را صدقه می دادم. این كار را تا ده بار تكرار نمودم، تا اینكه فرمان دیگری از جانب خدا آمد و این حكم را نسخ نمود. و بدینسان كس دیگری جز من به آن ایه جامه عمل نپوشانید. [2]


آیه ای كه با نزول آن، حكم ایه نجوی «مَنسوخ» گردید این است:

ءَاَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّموُا بَینَ یدَی نَجْویكُمْ صَدَقاتٍ فَاِذْ لَمْ تَفْعَلوُا وَ تابَ اللّهُ عَلَیكُمْ فَاَقیمُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اللّهُ خَبیر بِما تَعْمَلُونَ.  [3]

ایا (از تنگدستی) ترسیدید كه پیش از هر بار نجوا صدقه بپردازید؟ حال كه از عمل بدانچه مكلّف شدید سرباز زدید و صدقه نمی دهید و خدا هم از این نافرمانی شما در گذشت، پس در امتثال سایر تكالیفش بكوشید: نماز بر پا دارید و زكات اموال خود را بپردازید و فرمان خدا و رسولش را گردن نهید. و این در حالی است كه خدا بدانچه انجام می دهید آگاه است.

این ایه را «ناسخ» ایه نجوی گویند. چون حكم ایه نجوی را منسوخ نمود. حكم «منسوخ» تنها در محدوده زمانی خاصی قابل اجرا است، و با آمدن حكم جدید(ناسخ) مهلت اجرا و انجام آن به سر می رسد.

________________________________________________________________________________________

پی نوشت :

[1]. آیه 12 سوره مجادله  ؛ كه به آیه نجوی معروف شده است.

[2]. تفسیر الطبری، تفسیر الدر المنثور، تفسیر الكبیر ذیل یه نجوی، مجموعه رویاتی در ین زمینه آورده اند و ین ماجرا را نقل نموده اند.

[3]. مجادله /13.

 

 

نوشته شده توسط طه حسن زاده در روز چهارشنبه 1390/10/14 ساعت 9:0

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

زبان و دو لب

ولایت مولا علیه السّلام

الْحَسْرَةُ...

تجارت پرسود

ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

برترین مومن

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

سوره هود آیه 17

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

سوره مریم ، آیه 96

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

آخرین صفحات این بخش

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73670871

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67055269

. بازديدهاي امروز: 5994

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: