به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

فقط عبد خدا یا ؟
ایجاد شده در: دوشنبه 1390/8/30 ساعت: 17:6 تعداد بازدید: 72647

کاربران عضو

کد ارسال: 159171394420

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


رفع دور منطقی

ما می دانیم که همه فطرتا خداشناس هستند انبیا وقتی می آمدند می گفتند ما فرستاده الله هستیم همان اللهی که شما او را می شناسید ( بحث در لفظ الله نیست در ذات مقدس اوست ) حال بحث این است که از کجا می فهمیدند راست می گوید؟ چرا وقتی می گفت از من اطاعت کنید عده ای مو به مو فرامینش را اطاعت می کردند و نمی گفتند تو عجب انسان متکبری هستی؟

انبیا و ائمه ایت الله ( نشانه خدا ) هستند یعنی مردم فطرتا خدا را می شناسند و وقتی اینان را می بینند وجدان می کنند که این آقا فرستاده آن کسی است که می شناسند لذا او می گوید من رسول خدا هستم و عده ای بلافاصله ( دقت شود ) می گویند راست می گویی مانند داستان ایمان آوردن ابوذز. و اگر حضرت نوح و دیگران گفتند از ما اطاعت کنید و همه گفتند چشم به خاطر آن است که باور کردند این آقا رسول خداست و در واقع خدا گفته است که به اینها بگو از تو اطاعت کنند و حرف او حرف خداست پس اطاعت او اطاعت خداست.نوشته روی کاغذی که سخن یا نوشته حجت خداست هم آیات الله است اینکه چرا در شماره بعد

 


17:14   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394421

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


رفع دور منطقی (2)

خواندن نوشته های ائمه مانند دیدن روی آنان آیت الله است. این بحث بیشتر  وجدانی است تا استدلالی ولی شاید این طور بتوان استدلال کرد که سر منشآ آیت الله است حال تمام تجلیات او می شود آیت الله رویش سخنش نوشته اش و... چون اصل مصدر اینان اسن که آن مصدر آیت الله است

البته من منکر شدت و ضعف اینان نیستم یک بار جمال دلربای اینان را دیدن برابر است با هزاران حدیث روی کاغذ ولی نباید گفت که نوشته آیت الله نیست و خود گواه صدق خود نیست

 


17:25   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394422

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


تبیین

البته ممکن است این سؤال پیش بیاید که آن عده ای که انبیا را رد کردند چه؟ آنهایی که معجزه خواستند چه؟

در جواب باید گفت که مگر آنان فطرتا خداشناس نبودند؟ پس چرا کافر شدند؟ به همان دلیل رسولان او را هم رد کردند یعنی ایراد در این نبود که این افراد خدا را در اتبیا نمی دیدند ایراد در خودشان بود نه در انبیا

درباره معجزه هم باید گفت در خیلی از موارد برای اتمام حجت و بستن دهان کفار بوده چون می خواستند انبیا را عاجز کنند و انبیا هم آنها را رسوا می کردند در پاره دیگری از موارد آن معجزات بخشی از آیت اللهی انبیا بوده است یعنی آن معجزه وجدان رسالت رسل را در خلق بیشتر می کرد

دقیقا همین داستان درباره ائمه هم هست منتها چون در قرآن از انبیا به صراحت و ملموس سخن گفته شده است ما بحث را در مقام اثبات با محوریت انبیا جلو می بریم

 


17:40   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394423

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


وایسا با هم بریم !

من از mohamad hossein ممنونم که با انرژی جواب هر پست من رو با چند پست میدن و اصلا هم هدفشون زیاد شدن پستهای بحث نیست !

ولی خواهش میکنم اول پست من رو خوب بخونید بعد جواب ها رو ردیف کنید.

بحث ما صرفا در این مورد بود که مگر مقام بندگی و عبودیت مخصوص خدا نیست پس چگونه ما از الفاظی چون عبدالعلی استفاده میکنیم؟

با  تلاش فراوان میشه از حرفهای شما به این نتیجه رسید که : نخیر عبودیت و بندگی صرف خداوند نیست! حالا اینکه شما اسمو میکنید اطاعت که تابلو نشه و بتونید با سلسله مباحثتون به معصومین برسونیدش قابل  قبول نیست!

 


8:14   1390/9/26   شنبه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394424

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


رفع ابهام و سؤال

بنده دو بار جواب طولانی فرستادم نه تنها آپلود نشد بلکه از پنل من هم اومد بیرون لذا من مجبورم در چند پست ارسال کنم اگر من دنبال زیاد شدن ارسالهایم و شهرت در آمار تالار هستم بابت آن و بقیه چیزها استغفار می کنم

سؤال من را که در خلال بحث پرسیدم جواب بدهید: عبد یعنی چه؟

بنده بحث خود را جمع بندی می کنم تا شما ارتباط بحث ها با یکدیگر را و با ایراداتتان بدانید

 


14:20   1390/9/26   شنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394425

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


انتقاد

حتما مدیر محترم تالار و سایر خوانندگان ارعان دارند که مباحث مطرح شده در این بحث خیلی مناسب فضای اینترنت نیست اگر طراح بحث با مدیر تالار مشورت نکردند انتقاد من سوی ایشان است اگر از مدیر تالار اجازه دارند انتقاد من سوی مدیر تالار است البته من نسبت به خودم هم انتقاد دارم که چرا در این بحث شرکت کردم

من در این بحث بسیار سود کردم زیرا مطالبی را که فراگرفته بودم دوباره مرور کردم و توانستم ( از نظر خودم ) آنها را کاربردی کنم ناراحتی من بابت به زحمت افتادن من نیست اتفاقا لذت بردم و اگر هم کم بیاورم بلافاصله اقرار خواهم کرد دوستان بنده می دانند که من چه علاقه به بحث کردن علمی و حتی استماع آن دارم و هر وقت مباحثه ها سرشار از تأیید بوده اظهار نارضایتی کردم ناراحتی بنده به خاطر چیزی است که در بالا مطرح کردم

ثانیا من انتظار داشتم اگر جواب های من در راستای سؤالات و یا بحث نبوده مدیرتالار یا طراح بحث که وظیفه اداره بحث خود را دارد تذکر می دادند

 


14:40   1390/9/26   شنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال: محمد صادق
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394428

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


من هم موافقم !؟

با تشکر از mohamad hossein از مطالبی که ازشون یادگرفتم. ولی واقعا علاقه مندم نظرشون رو درباره عبد بدونم. استدلال اطاعتشون خیلی خوب بود .

نظر شخصی من در مورد سوال اولین پست در مورد استعمال لغاتی مانند عبدالله یا ... اینه که :

اصولا استعمال همچین اسامی در بستر معانی متفاوت لغت عبد خوابیده ، عبد در معانی متفاوتی بکار رفته که یکی از اون معانی ، فقط در شان خداست و بحث من با mohamad hossein همین بود که به نظر من این شأن رو به هیچ عنوان نمیشه به هیچ مخلوقی نسبت داد چه منه محمد صادق چه پیامبر اکرم (ص).

 


8:40   1390/9/28   دوشنبه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 159171394429

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


توضیح بیشتر

سلام

از همه بزرگوارانی که در این بحث شرکت کردن متشکرم.

از جناب "محمد صادق" درخواست می کنم نظر خودشون رو بیشتر تبیین بکنن.

یعنی معانی مختلف عبد رو مطرح کنن و نشان بدهند که به چه اعتباری می توانیم عبد غیر خدا شویم و به چه اعتبار یا اعتباراتی نمی توانیم.

 


24:9   1390/9/28   دوشنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394457

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


اشتباهی رایج

من فکر می کنم که محمدصادق عزیز دچار یک اشتباهی شده است که در میان معلمین و متعلمین رایج است. من خودم چند هفته پیش در بحثی که بسیار به همین بحث نزدیک بود دچار همین اشتباه شدم لذا سریع متوجه ایراد کار شدم.

گاهی اوقات ما یک چیزی را فرض می گیریم و هیچ مبنایی نداریم اما آن فرض آن قدر برای ما روشن است که بی اساس بودنش را نمی فهمیم. زمانی متوجه می شویم که از ما می خواهند فرضمان را تبیین کنیم. آن وقت است که متوجه می شویم دلیلی برای درستی فرض خود نداریم. به نظر می رسد دهان پرکن بودن کلمه عبد شما را به چنین وادی کشانده است

 


18:8   1390/10/7   چهارشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394462

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


جمع بندی (1)

صورت سؤال این بود که " آیا ما می توانیم عبد ائمه باشیم یا نه؟ "

جواب اولیه ای که من دادم این بود که عبد غیر از عابد است. ما هم باید عبد خدا باشیم هم عابدش و گفتیم که عبد بودن ائمه (ع) نه تنها ایراد ندارد بلکه لازمه عبد شدن خداست بلکه شرط آن است. اما ما فقط می توانیم عابد خدا باشیم نه غیر خدا ( رجوع شود به پست شماره 2 )

از ما خواستند که مثال بیاوریم و مفصل تر بیان کنیم که ما هم 6 پست آماده کردیم و 4 تای آن را آپلود کردیم ایراداتی گرفتند و پاسخ هایی دادیم که در پست بعد اشاره خواهد شد

 


4:37   1390/10/11   يکشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   

اولينبعدي |  1 | 2 |  3قبليآخرين
تعداد مطالب در هر صفحه: 10 | 2050  

نمایش همه

 

دسترسی سریع:

سایر گروه های این انجمن

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

21 شوال

 واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73709898

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67085712

. بازديدهاي امروز: 7646

. بازديدهاي دیروز: 4897

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: