توجه به چند نکته
سلام
چند تا مطلب مهم رو به نظر خوبه بیشتر در نظر بگیریم:
1ـ آیا این مطلب را خدا گفته است یا نه؟
قبل از شروع هر مبحثی باید در مورد وجود یا عدم وجود موضوع اون مبحث تحقیق بکنیم.
وقتی بحثی مثل سنگسار در اینجا توسط یکی از اعضا راه افتاد، تمرکز سوال رو وجود یا عدم وجود چنین حکمی نبود بلکه سوال کننده با فرض وجود چنین حکمی در مورد تبعات او سوال داشت. اما کم کم مسیر بحث به جایی رسید که انگار خود موضوع (سنگسار) محل سوال قرار گرفته که آیا چنین حکمی وجود داره یا نه.
راه حل این مسئله هم خیلی روشنه:
برای آگاهی از اینکه حکمی مثل سنگسار در اسلام وجود داره یا نداره باید به سراغ منابع احکام دین رفت. فکر نکنم با ایجاد بحث در تالار بشه به نتیجه ی خوبی رسید.
2ـ آیا این حکم خشن است و موجب فرار از اسلام می شود؟
پس از اینکه ثابت شد حکمی به نام سنگسار در دین اسلام وجود داره، حالا ممکنه کسی بپرسه که آیا خشونت موجود در اجرای این حکم منجر به انزجار متدینان به سایر ادیان از اسلام نمی شود؟
جواب به این سوال از دو حالت خارج نیست:
الف: پاسخ مثبت باشد
فرض کنیم معتقد شویم که دیدن حکم سنگسار منجر به فرار غیر مسلمانان از اسلام شود. نتیجه ای که می خواهیم از پاسخ بگیریم چیست؟
1. سنگسار را کنار بگذاریم.
انجام چنین کاری متوقف بر پیش فرض های بسیاری است که خواسته یا ناخواسته در ذهن ما وجود دارد. مثلا:
ـ در زمان صدر اسلام، سنگسار از نظر مسلمانان و غیر مسلمانان حکم خشنی به حساب نمی آمده است و امروزه است که این حکم خشن به نظر می رسد. [این پیش فرض باطل است]
ـ اگر هم در صدر اسلام این حکم خشن به حساب می آمده است، مسلمانان به صورت مخفیانه این کار را انجام می داده اند تا غیر مسلمانان نبینند تا خدای نکرده از اسلام زده نشوند. [این پیش فرض هم باطل است]
ـ و...
اگر معلوم بشود که مجازات سنگسار، همیشه برای نوع بشر خشن به حساب می آمده است، و همچنین این عمل به صورت مخفیانه صورت نمی گرفته است و به دستور معصومین علیهم السلام در ملأ عام طوری که قاعدتا پیروان سایر ادیان هم آن را می دیدند انجام می شده است، نمی توان از خشن بودن آن نتیجه بگیریم که این مجازات تعطیل شود.
2. سنگسار را کنار نمی گذاریم.
این کار یعنی اینکه به عنوان پیروان دین اسلام به دستورات آن پایبند هستیم اگر چه حکمت آن را نفهمیم.
ب. پاسخ منفی باشد.
دیگه بحثی باقی نمی مونه
3ـ آیا سنگسار مخالف عقل است؟
گفتم که ما حکمت مجازات سنگسار را نمی دانیم . به نظر من ما حکمت هیچ کدام از دستورات الهی را بدون بیان رسولان الهی نمی فهمیم. زیرا اصولا حکمت احکام از دایره فهم و عقل ما خارج است. اگر معصوم به ما نگوید که چرا روزه به این صورت است و یا چرا غسل اینگونه است و یا چرا ما قبل از نماز، وضو می گیریم، اگرچه ممکن است به فواید احکام پی ببریم اما حکمت وضع آنان را به هیچ عنوان متوجه نمی شویم.
البته این پی نبردن ما به حکمتِ وضع شدن احکام، بسیار متفاوت است با غیر عقلی بودن احکام.
اینو می گم چون برخی از بزرگواران در طی بحث احساس کردند که عمل به برخی احکام مخالف عقل است در حالی که اصلا این گونه نیست.
وقتی یک امر می تونه مخالف عقل باشه که حداقل دو شرط زیر را داشته باشد:
1ـ در دایره فهم عقل باشد
2ـ عقل به صورت صریح حکمی مخالف با آن صادر کند.
تنها در این صورت است که حکمی مخالف عقل می شود. مثلا اگر دین به ما بگوید که اجتماع نقیضین محال نیست، ما می گوییم این حکم دین مخالف عقل است. اما در مورد حکمت وضع احکام ( و نه فواید احکام) که اساسا خارج از فهم و عقل ما هستند، عقل به هیچ عنوان نمی تواند حکم به مخالفت دهد. بلکه قضیه کاملا عکس این موضوع است:
پس از اینکه عقل خدا را ثابت کرد، و ثابت کرد که خداوند متعال عالم، قادر، و حکیم است و فرستادگانی دارد و پس از اینکه فرستادگان خداوند متعال برای ما ثابت شدند، از آن پس عقل حکم می کند که انسان باید در مقابل احکامی که از جانب خداوند، توسط رسول آمده است، گردن نهد و اطاعت محض نماید.
یا علی
10:8 1390/8/1 يکشنبه
امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج
|