به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

فقط عبد خدا یا ؟
ایجاد شده در: دوشنبه 1390/8/30 ساعت: 17:6 تعداد بازدید: 72624

کاربران عضو

کد ارسال: 159171394395

ارسال از: MohamadAli

تعداد ارسال: 36

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/3/16 :تاریخ عضویت


معنای عبد

سلام

برایم یک سوال مطرح است و آن هم اینکه معنی عبد یعنی چه؟

آیا انسان فقط عبد خدا است و یا عبد بنده ی خدا هم می تواند باشد

اینکه برخی اسمشان عبدالحسین یا عبدالعلی و ... است به چه معناست؟

آیا اینگونه اسم گذاری درست است؟

این سوال از این جهت برایم ایجاد شد که برخی می گویند چون انسان فقط عبد خدا است پس اینگونه اسمگذاری اشتباه است

البته خودم می دانم که درست است، منتهی می خواهم دلیلش را بدانم، این از چه جهت است

از امیرالمومنین نقل شده است که: انما أنا عبدٌ مِن عبید محمد

 

 


17:11   1390/8/30   دوشنبه

امضاء: یا علی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394396

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


عبد غیر از عابد است !

خدای متعال دو شأن دارد یکی معبودیت و یکی مطاعیت یعنی هم پرستشش واجب لست و هم اطاعتش پرستش مختص ذات اوست ولی کسان دیگری هم هستند که اپاعتشان واجب است البته اطاعت آنها در طول اطاعت خداست یعنی خود خداوند اطاعت آنها را واجب کرده و فرموده اطاعت من مشروط به اطاعت این افراد است مانند امامان (ع) و انبیا

برای مثال در قرآن فرمود:

من یطع الرسول فقد اطاع الله

هر کس رسول را اطاعت کند مرا اطاعت کرده است

اگر کسی چیزی را را پرستش کند عابد اوست پس ما حق داریم تنها عابد خدا باشیم اما اگر کسی کسی را اطاعت کند عبد اوست پس ما نه تنها می توانیم عبد امامان (ع) باشیم بلکه باید این گونه باشیم زیرا عبد خدا بودن در گرو عبد امامان (ع) بودن است

لذا آنان که آن چنان اسم هایی دارند از شیر مادرانشان حلال تر است

 


10:12   1390/9/4   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال: MohamadAli, حمید س
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394397

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


دلیل بیاورید!

سلام

با تشکر از محمد حسین میخواستم درخواست کنم این "مثلا" رو در پست قبل یکم بیشتر توضیح بدین.

شما ادعا کردین به اطاعت از امام ها هم امر شده است. میشه چند تا مثال بیارین؟

ممنون

 


17:11   1390/9/4   جمعه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394413

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


جواب اول : استناد به مقام خلیفه اللهی امامان

من دیشب جواب شما رو فرستادم اما فکر کنم به علت حجم  بالا نیومد تصمیم گرفتم چند جواب بفرستم

فرض کنیم ما به اطاعت غیر خدا امر نشده باشیم شما از کجا می فهمیدید امر و نهی خدا چیست تا او را اطاعت کنید ؟ خدای متعال می توانست به تک تک ما مستقیما امر و نهی خود را برساند اما بنای خدا بر این نیست این گونه می خواهد که به یک عده خاصی بگوید و آن عده به همه بگویند ( مانند انبیا (ع)) یعنی خداوند در زمین خلیفه قرار می دهد نه بدین معنا که یک پزشک جراح برای چند روز مسافرت جراح دیگری را جای خود قرار می دهد بدین معنا که ارتباط خدا با شما ( نه شما با خدا ) به اراده شما نیست و شما دسترسی به خدا نداری که امر و نهی او را بشنوی لذا به خلیفه او مراجعه می کنی امر او امر خدا نهی او نهی خدا رضای او رضای خدا سخط او سخط خداست واین معنای حرف من است که گفتم خداوند فرموده اطاعت من مشروط به اطاعت اینان است

 


15:48   1390/9/24   پنجشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال: محمد صادق
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394414

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


جواب دوم : استناد به قرآن

من یک آیه از قرآن را نقل می کنم و یک نتیجه گیری.

 سوره نوح آیه 2 :

(حضرت نوح به قومش فرمود ) اعبدوا الله و اتقوه و اطیعون

خدا را عبادت کنید و تقوایش را پیشه کنید و مرا اطاعت کنید

به جمله حضرت نوح (ع) دقت شود که به اطاعت خود دعوت کرده است

به نظر می رسد علاوه بر بحث های گذشته که اطاعت ائمه (ع) در طول اطاعت خدا و شرط آن است  ( علاوه بر طریقیت ) موضوعیت هم دارد به علت اکرام ائمه (ع) توسط خداوند و امتحان بندگان

امتحان بندگان بدین ترتیب است که پیامبران و ائمه انسان هایی مثل بقیه بودند ( در ظاهر ) یعنی  مثلا ملک نبودند روی هوا راه نمی رفتند و  عموم آنها از قشر متوسط  بلکه جامعه بودند نه صاحب مال و جلالباید اطاعت محض از انسانی مانند خود می کردند که خیلی از افراد به استناد خود قرآن در این امتحان رسوا شدند

 


16:4   1390/9/24   پنجشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394415

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


جواب سوم : با استناد به دعای ندبه و دعای عهد

در فرازهای آخر دعای ندبه می خوانیم :

و أعنی علی تأدیه حقوقه إلیه و اجتهاد فی طاعته و اجتناب معصیته

( خدایا ) و مرا بر ادای حقوق امام زمان (ع) و تلاش در اطاعت امر او و پرهیز از سرپیچی از فرمان او یاری کن

حتمادقت می کنید به عبارات بالا.

معصیت او , اطاعت او نه اطاعت خودت و معصیت خودت

در دعای عهد نیز این چنین مالکیتها را داریم :

اللهم اجعلنی من ... الممتثلین باوامره

خدایا مرا از امتثال کنندگان ( عاملان ) اوامرش قرار بده

ملاحظه می کنید نه فرمود اوامر خودت

 


16:23   1390/9/24   پنجشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394416

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


جواب چهارم : با استناد به زیارت جامعه کبیره

به نظر بنده اگر کسی مسئله ای در امامت دارد جامعه بخواند و بخواهد که نور معارف این منشور امامت را به قلبش بتابانند

چند عبارت را نقل و در حد بضاعت مزجات خود بررسی می کنیم :

1-  امره الیکم فإنی لکم مطیع من أطاعکم فقد أطاع الله و من عصاکم فقد عصی الله

کار خدا به شما محول شده است پس من مطیع شمایم کسی که شما را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است و کسی که از  شما سر پیچی کند از خدا سز پیچی کرده است

نمام بار این عبارات روی دوش فاء است. این همان بحث ما در مقام خلیفه اللهی است یعنی حالا که کار خدا ( امر و نهی و رضا و سخط و غضب و ...او ) به شما محول شده است پس ( بنا بر حرف های گطشته ) کسی که شما را اطاعت و عصیان شما اطاعت و عصیان خداست

و بنابراین در چند جمله بعد فرمود : ( أنتم ) الباب المبتلی به الناس من أتاکم نجاو من لم یأتکم هلک

( فقط ) شمایید آن دری که همه مردم به وسیله ورود از آن در آزمایش می شوند (بدین گونه که ) هر کس از باب شما وارد شد نجات می یابد و الا هلاک می شود

 


16:46   1390/9/24   پنجشنبه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394417

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


بیردانه بیردانه !!

اولابحث ما اثبات نقلی لزوم اطاعت نبود؛ بلکه توضیح معنای عبد جز خدا بود.شما هی میگید اطاعت . ما میگیم عبد فکر کنم تفاوتش روشن یاشه .

ثانیا برای اثبات اطاعت هم شما از قران اطاعت انبیا رو ثابت کردی نه ائمه رو

ثالثا نمیشه برای اثبات لزوم اطاعت از یک نفر به حرفای خودش استناد کرد در نتیجه پاسخ سوم و چهارم رو خدا رحمت کنه.

 

 


17:9   1390/9/24   پنجشنبه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394418

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


تبیین

اولا شما عبد رو چه تعریف می کنید؟ آیا عبد غیر از مطیع محض و بی چون و چراست؟ آیا عبادت چیزی جز اطاعت دائمی است؟ تعریف شما از عبادت چیست؟ البته بهتر بود که من این ارتباط را در بالا ذکر می کردم ولی رابطه عرضی ندارند بلکه در طول هم اند یعنی اول اطاعت پله بعدی عبودیت

ثانیا شما گفتید ما کجا امر به اطاعت ائمه شدیم؟ آیا این سؤال جواب عقلی دارد؟ شما مصداق خواستید این هم مصداق.

ثالثا اگر نمی توان از سخن خود حجت الهی به اطاعت خود به عنوان دلیل استفاده کرد پس سخن حضرت نوح (ع) را چگونه توجیه می کنید؟

پس می توان استفاده کرد اما این که دور منطقی است یا نه در شماره بعدی عرض می کنم

 

 


9:59   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394419

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


تبیین (2)

در ضمن درست است که در جواب اول من مبنا عقلی نبود ولی وجدانی بود و غیر نقلی گفتم آیا شمای محمد صادق می توانی امر و نهی را مستقیما از خدا بگیری یا نه؟ اگر نمی توانی پس چگونه می خواهی خدا را اطاعت کنی؟ به چه می خواهی عمل کنی؟ از چه چیزهایی می خواهی اجتناب کنی؟ آیا حجت بر تو تمام است؟ آیا روز قیامت شایسته عقابی؟

خدا به وسیله انبیا و ائمه هر چه می خواست بگوید را گفت و به اندازه وسع ما هم از ما انتظار دارد و حجت را هم تمام کرد و این معنای آیه ای است که فرمود:

ما به وسیله رسل حجت را بر مردم تمام کردیم

رابعا اینکه ائمه جانشینان پیامبران خدایند این بحث ما نیست ثانیا در ذکر آیه شأنیت نبوت حضرت نوح (ع) مد نظر نبود بلکه خلیفه اللهی حضرت نوح دذ نظر بود

 


10:12   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394420

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


رفع دور منطقی

ما می دانیم که همه فطرتا خداشناس هستند انبیا وقتی می آمدند می گفتند ما فرستاده الله هستیم همان اللهی که شما او را می شناسید ( بحث در لفظ الله نیست در ذات مقدس اوست ) حال بحث این است که از کجا می فهمیدند راست می گوید؟ چرا وقتی می گفت از من اطاعت کنید عده ای مو به مو فرامینش را اطاعت می کردند و نمی گفتند تو عجب انسان متکبری هستی؟

انبیا و ائمه ایت الله ( نشانه خدا ) هستند یعنی مردم فطرتا خدا را می شناسند و وقتی اینان را می بینند وجدان می کنند که این آقا فرستاده آن کسی است که می شناسند لذا او می گوید من رسول خدا هستم و عده ای بلافاصله ( دقت شود ) می گویند راست می گویی مانند داستان ایمان آوردن ابوذز. و اگر حضرت نوح و دیگران گفتند از ما اطاعت کنید و همه گفتند چشم به خاطر آن است که باور کردند این آقا رسول خداست و در واقع خدا گفته است که به اینها بگو از تو اطاعت کنند و حرف او حرف خداست پس اطاعت او اطاعت خداست.نوشته روی کاغذی که سخن یا نوشته حجت خداست هم آیات الله است اینکه چرا در شماره بعد

 


17:14   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 159171394421

ارسال از: mohamad hossein

تعداد ارسال: 44

تعداد تشکر از ایشان : 22

1390/8/3 :تاریخ عضویت


رفع دور منطقی (2)

خواندن نوشته های ائمه مانند دیدن روی آنان آیت الله است. این بحث بیشتر  وجدانی است تا استدلالی ولی شاید این طور بتوان استدلال کرد که سر منشآ آیت الله است حال تمام تجلیات او می شود آیت الله رویش سخنش نوشته اش و... چون اصل مصدر اینان اسن که آن مصدر آیت الله است

البته من منکر شدت و ضعف اینان نیستم یک بار جمال دلربای اینان را دیدن برابر است با هزاران حدیث روی کاغذ ولی نباید گفت که نوشته آیت الله نیست و خود گواه صدق خود نیست

 


17:25   1390/9/25   جمعه

امضاء: ساقی کوثری تو و من آذری تو / نوشان ز آب کوثر و برهان ز آذرم

تشکر کنندگان از این ارسال:
   

اولين | بعدي | 1 |  2 | قبلي | آخرين
تعداد مطالب در هر صفحه: 102050  

نمایش همه

 

دسترسی سریع:

سایر گروه های این انجمن

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73678687

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67062738

. بازديدهاي امروز: 2143

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: