به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

تعداد بازدید: 8216
ناکثان ، مارقان و قاسطین

فرستنده: ا . کلاهدوزان

موضوع: امیرالمومنین

نویسنده: ا . کلاهدوزان

منبع:

متن مقاله:

پس  از مرگ عثمان ( لعنه الله ) هجوم بی سابقه ی یاران پیامبر (ص) از مهاجر و انصار برای بیعت با علی (ع) و درخواست اعاده  حکومت حق و عدالت ، سبب شد که امام امور را به دست بگیرد تا مطابق سنن و قوانین اسلامی با مردم رفتار کند.

روش امام در تقسیم بیت المال سبب خشم گروهی شد. البته نه در این موضوع بلکه کلاً نحوه و شیوه حکومت امام علی (ع)  مورد نارضایتی تعدادی از افراد که خواهان تبعیض و اشباع غرایز و خواسته های نفسانی و... بودند واقع شد.

امام (ع) در دوران حکومت پنج ساله ی خود با سه گروه سرکش رو به رو شد که یاغیگری و عصیان آنان حد و مرزی نداشت و خواسته ای جز تجدید اوضاع حکومت عثمان ،  انجام کارهای وی ، تثبیت حکومت افراد نالایق مانند معاویه و مانند اینها نداشتند.

به همین دلیل نبردهایی صورت گرفت که سبب ریخته شدن خون برادران مسلمان شد ؛ گروهی از یاران پیامبر (ص) که "بدری" و" احدی" بودند، یعنی در حسّاس ترین لحظات تاریخ اسلام در رکاب پیابر اکرم شمشیر زده بودند ، این بار نیز در رکاب خلیفه و جانشنین راستین او به نبرد پرداختند و در پیشبرد اهداف امام (ع) جان خود را از دست دادند .

گذشته از این ، وقت گران بهای امام (ع) که باید صرف تربیت ، هدایت و تعلیم معارف اسلامی می شد صرف دفع  این سه گروه که سد راه اهداف مقدس آن حضرت بودند شد.

 پیامبر اکرم ( ص) در حدیثی می فرماید : یا علیُ تُقاتِلُ الناکِثینَ والقاسِطینَ و المارِقینَ . (1)

علی ! تو با پیمان شکنان و ستمگران و خارجان از دین خواهی جنگید.

این سه گروه عبارتند از:

1-   ناکثان یا گروه پیمان شکن : سردمداران اسن گروه، خصوصاً طلحه وزبیر ، که در پوشش احترام عایشه همسر پیامبر (ص) و کمک های بی دریغ بنی امیّه ، که در حکومت امام (ع) دستشان از همه جا کوتاه شده بود ، سپاهی گران برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند و خود را به بصره رسانده و آن جا را تصرف کردند. امام (ع) به تعقیب آنان پرداخت و نبردی میان طرفین بر پا شد که در آن طلحه و زبی کشته شدند و سپاه آنان متفرق شد و گروهی از انان به اسارت درآمدند که بعداً مورد بخشش امام (ع) قرار گرفتند.

 

2-   قاسطان یا گروه ستمگر و بیرون از جادّه ی حقیقت :رئیس این گروه معاویه ( لعنه الله ) بود که با خدعه و حیله و آفریدن حوادث فریبنده ، قریب دو سال بلکه تا پایان عمر امام ، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساخت و نبرد صفین بین او و علی (ع) رخ داد که در آن خون بیش از صد هزار مسلمان ریخته شد ولی امام ( ع ) به هدف نهایی خود نرسید ، هر چند معاویه در منطقه ی شام منزوی شد.

 

 

3-   مارقان یا گروه خارج از دین: این جمعیت همان گروه " خوارج " است . آنان تا پایان نبرد ضفّین در رکاب آمام( ع ) بودند و به نفع آن حضرت شمشیر می زدند ، کارهای فریبنده ی معاویه ( لعنه الله ) سبب شد که آنان از بر امام خود بشورند و این گروهی را که هم بر ضدّ امام  ( ع ) و هم بر ضدّ معاویه    ( لعنه الله ) تشکیل دهند. علی ( ع ) نیز با این گروه در منطقه ای به نام " نهروان " روبه رو شد و جمع آنان را متفرق ساخت.

1390/6/16

 

توضیحات

برای ارسال کارهای خود برای ما می توانید از پانل اختصاصی خود اقدام نمائید. اگر تاکنون عضو پایگاه نشده اید هم اکنون از طریق این لینک عضو شوید.
بانک های اطلاعاتی زیر به شما کمک خواهد کرد تا کارهای زیباتری خلق کنید.

بانک اطلاعات

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73683146

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67066558

. بازديدهاي امروز: 6602

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: