به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• علامه سید مرتضی عسکری(قسمت دوم)

موضوع: علمای متقدم

کلمات کليدي: علامه عسکری، سقیفه، سرگذشت حدیث، نقش ائمه در احیای دین، دانشکده اصول دین

برای استفاده از قسمت اول اینجا را کلیک کنید.

 

هجرت به كاظمين

حضرت استاد پس از دركِ تهاجمِ بيگانه در جامعه، به تأليف كتابى به نام «الامراض الاجتماعيه» پرداختند و به دنبال كسى بود كه با حضرت استاد همفكر وهم رأى باشد، دراين ميان تنها كسى كه مى‏توانست به ايشان كمك كند، استاد احمد امين (مؤلف التكامل فى الاسلام) بود.

 

استاد امين از اساتيد بر جسته در علم رياضى درتمام عراق بودند. ايشان به پنج زبان دنيا (يعنى انگليسى، فرانسوى، تركى، عربى و فارسى) درحد نوشتن وخواندن وسخن گفتن تسلط داشت.

در کاظمین استاد به کمک استاد امین مدرسه ابتدایی تاسیس نمود که گذشته ازروال عادى درسها، برنامه‏هاى فوق العاده‏اى داشت و از شاگردان اين مدرسه مى ‏توان به شهيدآيت اللَّه سيد محمّد باقر صدر ؛ اشاره كرد.

 

بازگشت مجدد به سامرا و ادامه تحصیل

حضرت علامه عسكرى پس از افتتاح اين مدارس، تصميم داشتندكه دانشكده اسلامى افتتاح كنند ولى با مخالفت افراد متنفذى روبرو شدند، لذا به سامرا بازگشتند و يك دوره ديگر در دروسِ خارج آيت اللَّه ميرزا حبيب‏ اللَّه اشتهاردى شركت كردند. دراين ايام بود كه درهاى تحقيقات جديد علمى به روى ايشان باز شد و تأليفات گران سنگ و بى‏نظيرى همچون «عبداللَّه بن سباء» و «نقش عايشه درتاريخ اسلام» انجام گرفت.

 

سفر به قم و بازگشت به عراق

در همين ايام كه با اوائل مرجعيت حضرت آيت اللَّه العظمى بروجردى در ايران بود و ايشان احساس كرد كه مساعدتر بودن اوضاع حوزه علميه قم نسبت به حوزه عراق مى‏شود حوزه نوينى درقم ايجاد كرد، لذا به قم آمدند، برنامه ايجاد يك حوزه نوين اسلامى  را به آيت اللَّه بروجردى ارائه دادند. آیة اللَّه بروجردى با طرح ایشان موافقت كردند، اما در مقدمات كار بودند كه اوضاع ایران به خاطر جريان ملى شدن صنعت نفت آشفته شد. لذا حضرت علامه مجبور مى‏شوند كه به عراق برگردند و با حمايتهاى مرجعيت وقت حضرت آيت اللَّه حكيم شروع به تأسيس مؤسسات فرهنگى اجتماعى سياسى نمودند. این موسسات شامل مدارس دينى، مدارس جديد براى دختران و پسران (از ابتدائى تا پايان دبيرستان) مراكز آموزشى براى دختران و پسران، درمانگاه ها، صندوق‏هاى خيريه، كتابخانه‏ها و... درشهرهاى مختلف عراق براى جامعه شيعه، همچنين يك بيمارستان در بغداد و دانشكده اصول الدين بود كه پس از سالها پيگيرى و رنج  و خون دل خوردن در بغداد تأسيس شد.

 

خروج از عراق

دولت وقت عراق كه سیاست مبارزه با علما را تنها راهكار حفظ بقای خود می­دید، در پی آزار و حتی قتل علامه برآمد و ایشان به اجبار از عراق خارج شد و به سوریه رفت. هنگامی كه مرحوم علامه عسكری در سوریه اقامت داشت، مردم آن دیار به واسطه مرحوم آیة الله گلپایگانی از ایشان خواستند تا مركزی علمی در این شهر دایر كند. آیة الله گلپایگانی نیز طی نامه ای این امر را با ایشان در میان گذاردند و ایشان را به این عمل خیر تشویق نمودند.

 

بازگشت دوباره به ایران

علامه عسكری پس از مدتی سكونت در سوریه و لبنان، در ایران رحل اقامت افكند و تا پایان عمر مبارك خود در ایران ماندند.

پس از رحلت بینانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری در نامه ای از علامه عسكری خواستند كه دانشكده اصول الدین را كه از قبل می شناختند و با اهداف والای آن آشنایی كامل داشتند، در ایران، راه اندازی نمایند. این دانشکده در سال 1375 پس از اخذ مجوز از مراجع قانونی، آغاز به کار کرد.

 

آثار مکتوب

علامه عسكرى در كنار تمامى اشتغالات فرهنگى و سیاسى و اجتماعى، چه در عراق و چه در ایران به تحقیق و تألیف كتابهاى گوناگون در راستاى هدایت جامعه مشغول بودند. حاصل این تحقیقات علمى، دگرگونى و هموار نمودن راههاى شناخت معارف اسلامى بود و نگاه هاى محققین و تشنگان حقیقت را متوجه مكتب اهل بیت علیهم السلام نمود. ایشان دارای 21 عنوان کتاب ارزشمند به زبان عربی هستند و 3 عنوان کتاب نیز به زبان فارسی تالیف نمودند که عبارتند از:

1.       نقش ائمه در احیاء دین (۱۵ جزوه در دو مجلد) (این کتاب که تدوین درس های شفاهی علامه عسکری است بهترین نوشتار فارسی ایشان و راهی جدید در تبیین مسئله امامت می باشد. گفتنی است بخش هایی از این کتاب نیز با نام «دورالائمه فی احیاءالدین» به زبان عربی ترجمه شده است.)

2.       سرگذشت حدیث

3.       سقیفه

وفات علامه

علامه سید مرتضی عسکری سرانجام پس از قریب به یک قرن مجاهدت علمی و تلاش عملی در مسیر تعالی مذهب تشیع، در شامگاه روز بیست و پنجم شهریور ماه سال 1386 هـ ش چشم از جهان فروبست و روحش در جوار رحمت حق و جسمش در کنار بارگاه حضرت فاطمه معصومه آرام گرفت...

 

نوشته شده توسط گروه معرفی علما در روز پنجشنبه 1390/9/10 ساعت 9:29

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

علامه سید مرتضی عسکری(قسمت اول)

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73676211

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67060417

. بازديدهاي امروز: 11334

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: