به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• آغاز خلافت امیرالمومنین

موضوع: [9] دوران حکومت امیرالمومنین

کلمات کليدي: بیعت، شقشقیه، عثمان، عمار

 

مطلب اخیر در رابطه با فضای اجتماعی-سیاسی دوران بیعت مردم با امیرالمومنین علیه السلام و شرایط حاکم توضیحاتی داده است.این در حالی است که اندکی از مرگ خلیفه سوم گذشته است.این مطلب به طور خلاصه به بعضی از وقایع پرداخته است.

بیعت انقلابیون با امیرالمومنین*

 بعد از مرگ عثمان، با آنکه برخی عوامل نزديک بود امام علیه السلام را براي بار چهارم از خلافت محروم سازد، قدرت انقلابيون و پشتيباني افکار عمومي از آنان عوامل منفي را بي اثر ساخت و ياران رسول اکرم صلی الله علیه و آله به صورت دسته جمعي رو به خانه‏ي علي (ع) آوردند و به آن حضرت گفتند که براي خلافت شخصي شايسته تر از او نيست1

ابومخنف در کتاب «الجمل» مي‏نويسد:

پس از قتل عثمان اجتماع عظيمي از مسلمانان در مسجد تشکيل شد، به نحوي که مسجد لبريز از جمعيت گرديد. هدف از اجتماع تعيين خليفه بود. شخصيتهاي بزرگي از مهاجرين و انصار، مانند عمار و ابوالهيثم بن التيهان و رفاعة بن رافع و مالک بن عجلان و ابوايوب انصاري و... نظر دادند که با علي بيعت کنند. بيش از همه عمار درباره‏ي علي سخن گفت و ازآن جمله بود که: شما وضع خليفه‏ي پيشين را ديديد. اگر زود نجنبيد ممکن است به سرنوشتي مانند آن دچار شويد. علي شايسته ترين فرد براي اين کار است و همگي از فضايل و سوابق او آگاهيد. در اين هنگام همه‏ي مردم يک صدا گفتند: ما به ولايت و خلافت او راضي هستيم. آن وقت همه از جا برخاستند و به خانه‏ي علي ريختند.2

آن حضرت، در خطبه‏ي شقشيقه، ازدحام مهاجرين و انصار را در موقع ورود به خانه‏اش چنين توصيف مي‏کند:

مردم مانند موي گردن کفتار به دورم ريختند و از هر طرف به سوي من هجوم آوردند، تا آنجا که حسن و حسين[علیهما السلام] به زير دست و پا رفتند و طرف جامه ورداي من پاره شد و به سان گله‏ي گوسفند پيرامون مرا گرفتند تا من بيعت آنان را پذيرفتم.3

آغاز دوران خلافت امیرالمومنین

باري، امام (ع) در پاسخ درخواست آنان فرمود: من مشاور شما باشم بهتر از آن است که فرمانرواي شما گردم. آنان نپذيرفتند و گفتند: تا با تو بيعت نکنيم رهايت نمي‏کنيم. امام (ع) فرمود: اکنون که اصرار داريد بايد مراسم بيعت در مسجد انجام گيرد، چه بيعت با من نمي‏تواند پنهاني باشد و بدون رضايت توده‏ ی مسلمانان صورت پذيرد.

امام (ع) در پيشاپيش جمعيت به سوي مسجد حرکت کرد و مهاجرين و انصار با او بيعت کردند. سپس گروههاي ديگر به آنان پيوستند. نخستين کساني که با او بيعت کردند طلحه و زبير بودند. پس از آنان ديگران نيز يک به يک دست او را به عنوان بيعت فشردند و جز چند نفر، که تعداد آنان از شماره‏ي انگشتان بالاتر نيست،4  همه به خلافت و پيشوايي او رأي دادند. بيعت مردم با امام (ع) در روز بيست و پنجم ماه ذي الحجه انجام گرفت 5 .

------------------------------

*با تلخیص از کتاب فروغ ولایت نوشته آیت الله جعفر سبحانی

[1] تاريخ طبري، طبع بولاق، ج 5، ص 152

[2] شرح نهج البلاغه‏ي ابن‏ابي‏الحديد، ج 4، ص 8

[3] نهج البلاغه، خطبه‏ي 3.

آنان عبارت بودند: از محمد بن مسلمه، عبدالله بن عمر، اسامة بن زيد، سعد و قاص، کعب بن مالک، عبدالله بن سلام، اينان، به تعبير طبري، همه از «عثمانيه» و هواداران او بودند (تاريخ طبري، ج 5، ص 153) به عقيده‏ي بعضي ديگر اينان بيعت کردند ولي در جنگ جمل شرکت نکردند.

[5] شرح نهج البلاغه‏ي ابن‏ابي‏الحديد، ج 4، صص 98

نوشته شده توسط حسینی در روز چهارشنبه 1390/5/5 ساعت 19:25

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

14 شوال

مرگ عبدالملک بن مروان

در سال 86 هجری قمری مرگ عبدالملک بن مروان سفاک بخیل، در دمشق به هلاکت رسید، این در حالی بود که 21 سال و 6 ماه خلافت را غصب کرده بود. او پیش از سلطنت پیوسته ملازمت مسجد را داشت و تلاوت قرآن می نمود و او را حمامة المسجد می گفتند! وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را برهم نهاد و گفت : «سلام علیک هذا فراق بینی و بینک» : «خداحافظ، این آغاز جدایی بین من و توست»!!

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73659789

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67045275

. بازديدهاي امروز: 7414

. بازديدهاي دیروز: 5145

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: