به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• مقدّمه مهم

موضوع: زیارت جامعه

کلمات کليدي:

یکی از منابع سرشار معرفت که از آن بسیار غافلیم زیارات ائمّه علیهم السّلام است. شاید این توفیق و دستگیری آن بزرگواران است که ما در حرم های مقدّسه مفاتیح در دست می گیریم و این الفاظ را که از خود معصومین صادر شده است بر زبان می آوریم، وگرنه ما ادب زیارت آنان را نمی دانستیم ...

بی شک زیارت جامعه زیارتی ممتاز در میان زیارات ائمّه هدی علیهم السّلام می باشد. شاید همه حکایت سیّد رشتی را در کتاب شریف مفاتیح خوانده ایم - و اگر کسی نخوانده حتماً بخواند - آنجا که به او می فرمایند

                                           چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه جامعه جامعه ...

این زیارت از حیث سند بسیار محکم است، بزرگان شیعه چون شیخ صدوق و شیخ طوسی این زیارت را نقل نموده اند. فردی از امام هادی علیه السّلام خواست که زیارتی به او بیاموزند که در بلاغت کامل باشد و امام علی النّقی صلوات الله علیه این زیارت را به او تعلیم نمودند.

همچنین علامه محمّد تقی مجلسی (مجلسی بزرگ) می فرماید که طی مکاشفه ای این زیارت را برای حضرت حجّت، امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف خوانده است و امام زمان فرموده اند  نعمت الزّیارة (خوب زیارتی است)

این خیلی مهم است؛ خیلی مهم است که ما بدانیم  عباراتی را می خوانیم که مولایمان آن را می پسندند و به آن امر کرده اند و اگر ما شنیدیم که "چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه جامعه جامعه" ... پس چرا نمی خوانیم؟

 

مطالبی که تحت عنوان زیارت جامعه آورده می شود حاصل تلاش علمی دقیق و عمیق دوستان ماست که با بررسی شرح های زیارت جامعه و روایات پیرامون عبارات بدست آمده است.

شرح های بسیاری بر این زیارت شریف نوشته شده (که حکایت از اهمّیّت آن نزد علمای شیعه دارد) و این گروه علمی سعی کرده اند تا تمامی شروح و نکات مهم را مدّ نظر داشته باشند.

از تمامی دوستان و محبّین اهل بیت علیهم السّلام  دعوت می کنیم مطالب را با دقّت بخوانند و در روایات دقّت نمایند و انشاءالله همه توفیق داشته باشیم به فرمایش مولا و برای تقرّب به ایشان جامعه بخوانیم.

آنچه ارائه می شود چکیده ای از تلاش علمی دوستان است و اصل تحقیقات به خاطر گستردگی و شواهد روایی بسیار قابل استفاده برای افراد عموم و در صفحات وب نیست.

لذا در هر کجای مطلب که دچار سؤال و ابهام بودید خواهشمندیم برای رفع مشکل و یا ارائه مستندات بیشتر به آدرس  info@aboutorab.comاین ایمیل آدرس توسط Spambot ها محافظت شده، برای مشاهده آن باید جاوا اسکریپت را فعال کنید ایمیل بزنید. پیشنهاد ما این است که با خیالی آسوده از قوّت و اعتبار مطلب، به مطالعه پرداخته و از حضرات معصومین علیهم السّلام طلب معرفت نماییم.

 

زیارت جامعه یک دریاست، دریایی بی کران، و هر چه بیشتر در آن عمیق شویم عجائب، شگفتی ها و زیبایی های آن را بیشتر می یابیم، اینها سخنانی صرفاً ادبی و ذوقی نیست؛ پیامبر رحمت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند فضائل امیرالمؤمنین علیه السّلام لا تحصی است و در شمار نمی گنجد، پس مطالب را - حتّی اگر بعضاً سنگین به نظر بیایند - نقطه اوج فضائل اهل بیت علیهم السّلام و معرفت بدیشان ندانیم.

 

آیت الله العظمی بهجت فرمودند :

       " در حدیثی پیامبر اکرم چنین فرمودند :

یا علی، اگر بیم آن را نداشتم که مسلمانان درباره ی تو آن کنند که مسیحی ها درباره ی عیسی علیه السّلام نمودند (او را خدا پنداشتند) درباره ی تو چیزی می گفتم که به هر کجا گذر کنی از خاک کف پایت تبرّک جویند ...

تازه هنوز علی علیه السّلام را معرّفی نکرد؛ با این همه بیانات که در این حدیث و احادیث دیگر فرموده است.

فضائل علی علیه السّلام گفتنی نیست!

زیرا ما ضعیف العقل و الایمان هستیم و ظرفیت نداریم، اگر بیان می کرد بسیاری از مردم کافر می شدند و عدّه ای معدود ایمان می آوردند، چنان که درباره ی حضرت عیسی مسیح علیه السّلام  چنین اتّفاق افتاد. "

نوشته شده توسط گروه زیارت جامعه در روز پنجشنبه 1390/3/19 ساعت 12:07

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 4 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

اینجا زیارتگاه 124000+13 فرستاده الهی است!

به کدام سرزمین پناهنده شوم؟

نمره عقل من 20 ... هست!

اعلام التُقی

مصابیح الدجی

السلام علی ائمة الهدی

عترة خیرة رب العالمین و رحمةالله و برکاته

سلالةالنبیین و صفوةالمرسلین

امناءالرحمن

ابواب الیمان (2)

ابواب الایمان(1)

ارکان البلاد

ساسةالعباد

دعائم الاخیار

عناصرالابرار

اولیاء النعم

قادة الامم

اُصول الکَرَم

منتهی الحلم

خزّان العلم

معدن الرّحمه

منابع مورد استفاده‌ی ما

مهبط الوحی

مختلف الملائکه

موضع الرّسالة

اهل بیت النّبوة

السّلام علیکم

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

15 شوال

1. جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام

در سال 3 هجری قمری در روز جنگ احد، حضرت حمزه سید الشهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.

2. رد الشمس

در این روز بازگشت خورشید برای امیراامؤنین علیه السلام دوبار اتفاق افتاده است: یکی در زمان پیامبر صلی الله و آله و سلم در نزدیکی مسجد قبا و دیگری پس از رحلت آن حضرت در سرزمین بابل در نزدیکی حله.

3.جنگ بنی‌قنیقاع

در این روز بعد از بیست ماه از هجرت نبوی غزوه بنی‌قنیقاع واقع شد.

4. وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام

در سال 252 یا 255 هجری قمری حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وفات یافته است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73664237

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67049214

. بازديدهاي امروز: 3645

. بازديدهاي دیروز: 8217

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: