به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• لذت و شادی در انتظار درد و غم!

موضوع: آفات طبیعی و شرور نفسانی

کلمات کليدي: لذت، مصیبت، بلا، شادی

 

 

جهانی که در آن زندگی می کنیم به حکمت خداوند، بر اساس تضاد پایه گذاری شده است و آفات و بلایای گوناگون در طبیعت دنیا قرار داده شده است. در این جهان پر تحول و زود گذر، نوش و نیش، پیروزی و شکست، خوشی و نا خوشی، و مرگ و حیات در کنار یکدیگرند. لذت همراه با درد است و شادی در انتظار غم. در مقابل سلامتی مرض است و در برابر قوت ضعف و ناتوانی، کامروایی را ناکامی تهدید می کند و نیروی جوانی را فرسودگی و پیری و... خلاصه چرخ جهان بر وفق مراد طبق دلخواه کسی نمی چرخد و همه مردم در زندگی از یک یا چند جهت نگرانی دارند. در این جهان زندگی بدون بلا و مصیبت برای آدمیان غیر ممکن است.

قرآن شریف در این باره فرموده:

"بی گمان نوع انسان را در رنج و مشقت آفریدیم و ایام زندگی را با بلا و محنت می گذراند"(سوره 90،آیه 4)

 

حضرت علی-علیه السلام- شنید که مردی درباره دوست خود دعا کرد و گفت:خداوند تو را با هیچ نا ملایم و مکروهی مواجه نسازد، حضرت به او فرمود:

تو با این دعا مرگ رفیقت را خواستی زیرا کسی که در دنیا زندگی می کند ناچار با نا ملایمات برخورد می نماید و به حوادث ناگوار مبتلا می شود.

 

سفینه البحار به نقل از کتاب گفتار فلسفی.  بخش دعا، ص447:

...کسی نگوید بارالها از بلایا و شداید به تو پناه می برم، چون ابتلای به شداید و محنتها لازمه زندگی در دنیا و غیر قابل اجتناب است. بلکه باید دعا کند خدایا از بلایا از بلایای هلاکت بار و گمراه کننده به تو پناه می برم.

 

حضرت علی علیه السلام فرمودند:

دنیا سرایی است که بلا و مصیبت آن را احاطه نموده و به مکر و فریب شناخته است. حالاتش ناپایدار است و کسانی که در این جهان می آیند از آفاتش به سلامت نخواهد بود.

 

نوشته شده توسط محمد صابر شکری در روز پنجشنبه 1391/3/4 ساعت 15:30

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.44 از 16 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

14 شوال

مرگ عبدالملک بن مروان

در سال 86 هجری قمری مرگ عبدالملک بن مروان سفاک بخیل، در دمشق به هلاکت رسید، این در حالی بود که 21 سال و 6 ماه خلافت را غصب کرده بود. او پیش از سلطنت پیوسته ملازمت مسجد را داشت و تلاوت قرآن می نمود و او را حمامة المسجد می گفتند! وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را برهم نهاد و گفت : «سلام علیک هذا فراق بینی و بینک» : «خداحافظ، این آغاز جدایی بین من و توست»!!

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73658301

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67043911

. بازديدهاي امروز: 5926

. بازديدهاي دیروز: 5145

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: