به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

آیا انجام قصاص در حالیکه باعث ترس مردم از اسلام می شود در شرایط امروز جهان جایز است؟
ایجاد شده در: جمعه 1390/7/22 ساعت: 17:23 تعداد بازدید: 94110

مدیر گروه

کد ارسال: 166293301304

ارسال از: امیر حسین شهیدی

تعداد ارسال: 8

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/5/25 :تاریخ عضویت


قصاص و سنگسار،آری یا خیر؟!

بسمه تعالی

دوستان سلام

مدتی است که مسئله ای ذهن من رو درگیر کرده و دوست داشتم سوالم را مطرح کنم تا نظر سایرین رو هم در این مورد بدونم.(البته سعی می کنم تا جایی که می تونم به طور خلاصه موضوع رو شرح دهم )

سوال من از ماجرای آمنه بهرامی (قربانی اسید پاشی) شروع شد.پرونده ای که در آن قاضی رای به ریختن اسید در چشم متهم و کور کردن او داد.( جهت اطلاعات بیشترhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%D9%86%D9%87_%D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C)

حال سوال من این است که دستور قصاص با چه هدفی صادر می شود؟مطمئنا انجام این کار به جز احساس چند دقیقه ای انتقام هیچ چیز دیگری به آمنه و آمنه ها اضافه نخواهد کرد. لذا احتمالا باید اینگونه فکر کنیم در این دستور جنبه اجتماعی و تنبه عمومی آن مطرح است.اما متاسفانه با نگاهی به آمار متوجه می شویم که در کشورهایی که چیزی به نام قصاص وجود ندارد اگر نگوییم وضع بهتر است حداقل می توان گفت که از شرایط جامعه ما بدتر نیست.

از طرف دیگر جای این سوال باقی است که در شرایط امروز جهان که دشمنان از هر دست آویزی برای ترستاندن مردم استفاده می کنند ایا انجام این چنین اعمالی ماننند قصاص یا سنگسار که در اذهان عمومی مردم (درست یا غلط) به صلاح اسلام  می باشد؟ متاسفانه آنچه در ظاهر به نظر می رسد این است که دستوراتی مانند سنگسار باعث این شده که بسیاری از انسان ها اصلا به مسلمان شدن حتی فکر هم نکنند.

از طرف دیگر می دانیم که دستور قصاص دستور صریح اسلام و خداست. و باید انجام کردد.

  حال اکنون که در این دوره دسترسی به امام معصوم به خواست ما نیست ما چه وظیفه ای داریم؟

 

 


18:0   1390/7/22   جمعه

امضاء: امیر

تشکر کنندگان از این ارسال: امیر حسین شهیدی, MohamadAli, moonysky
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301306

ارسال از: MohamadAli

تعداد ارسال: 36

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/3/16 :تاریخ عضویت


سوال

اینکه شما می گویید\\\"با نگاهی به آمار متوجه می شویم که در کشورهایی که چیزی به نام قصاص وجود ندارد اگر نگوییم وضع بهتر است حداقل می توان گفت که از شرایط جامعه ما بدتر نیست.\\\" این آمار از کجا است؟

چون برخی مواقع ما صحبتی پیرامون یک موضوعی که حقیقت ندارد می کنیم و از آن نتیجه گیری می کنیم. منظور شما از وضع بهتر چیست؟

یعنی در مثلا آمریکا یا کشورهای دیگر که اعدام و سنگسار نیست وضعیت چگونه است؟ یعنی در آنجا کشتار صورت نمیگیرد؟یا کسی به فحشا کشیده نمیشود؟

چند سال قبل یک آماری از انگلیس شنیدم که در آنجا در سال چندین هزار دختر زیر 14 سال حامله می شوند! و این آمار برای دختران زیر 18 سال چندین برابر بود.

و یا در آمریکا درصد قابل توجهی از مردم پدرشان نامعلوم است،درصد بالایی است.

و یا آمار مربوط به کشتار و قتل در آمریکا که کم نیست!

فکر کنم شما و دیگران نیز این آمار را قبول داشته باشید و اگر ندارید میشود آنرا با یک سرچ ساده پیدا کرد.

به نظر شما اگر در این کشورها مجازات اعدام و سنگسار وجود داشت این آمار بوجود می آمد؟ البته مجازاتی که اجرا شود.

من الان بحثم سر این نیست که در کشور ما اجرا می شود یا خیر، بحثم سر اصل موضوعه که این مجازاتها جنبه ی بازدارنده دارد، یعنی آقایی که می خواهی قتل انجام دهی! بدان که مجازاتت اعدام است.

احتمالا شما هم شنیده اید که در عربستان چون دست دزدها را قطع می کنند کسی دزدی نمی کند، اگر این خبر حقیقت داشته باشد نشاندهنده ی این است که چقدر این مجازات توانسته بازدارنده باشه و وضعیت در آنجا خیلی بهتر از کشورهایی است که این مجازات را ندارند

اما نکته ی دیگر اینکه نباید جو زده ی بازیهای رسانه ای دشمن شویم، آنها خودشان به مراتب خیلی بیشتر مجازات سنگین و به نوعی وحشیانه دارند، مثلا شنیده ام که در اسراییل اگر کسی در یک مراسم خاص شرکت نکند سنگسارش می کنند! و یا آنهایی که می گویند اعدام نه و به جایش حبس ابد، حبس ابد که زجرش بیشتر از اعدام است و اگر منطقی هم بخواهیم نگاه کنیم کسی که یک انسان را از حیات محروم می کند خودش هم باید از حیات محروم شود.

 

البته باید بگم که سوال شما فی نفسه سوال خوبی است و خود من هم دوست دارم جواب منطقی این سوال را بدانم، اما یادمان نرود که بازی رسانه های صهیونیستی که خودشان دستشان به خون هزاران کودک بیگناه آلوده است را نخوریم.

ببخشید که طولانی شد

 


13:37   1390/7/23   شنبه

امضاء: یا علی

تشکر کنندگان از این ارسال: حسینی
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301307

ارسال از: حسینی

تعداد ارسال: 20

تعداد تشکر از ایشان : 19

1390/4/8 :تاریخ عضویت


چاره ی زمانه

علاوه بر مطالبی که اشاره شد،فکر می کنم که در نبود معصوم،طبق گفته خودشان،راهی که باید پیش بگیریم رجوع به فقه (و در واقع متخصصین این امر که همون فقها اند) است. و در ضمن نکته مهم اینه که در مواردی مثل این مسئله واضحه که باید تا حد ممکن رعایت مصالح جامعه اسلامی و ...بشه

و...

بنده هم مایلم جوابی منطقی و جامع برای این سوال پیدا کنم!

 


15:34   1390/7/23   شنبه

امضاء:

تشکر کنندگان از این ارسال: MohamadAli
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 166293301309

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


پاسخ مفصل

 

سلام

برای پاسخ دادن به سوال شما، اول باید خود سوال رو تحلیل کرد؛ به نظر من این سوال از چند بخش اساسی تشکیل شده. هر بخش رو جداگانه توضیح می دم:

بخش اول سوال شما: هدف دستورات خداوند

در این قسمت خود شما هدف از قصاص رو به صورت سوالی مطرح کردین. این امر کاملا درسته چون ما در برخورد با فعل دیگران، هیچ گاه از ظاهر فعلشون نمی‌فهمیم که قصد و نیت واقعی اونا چی بوده. حالا اگر فعل آن فعل، خداوند متعال باشه که دیگه هیچی.

واقعا برای من هم سواله که چرا دستور قصاص وجود داره. البته من حدس‌هایی می‌زنم ولی این حدس ها، همون طوری که از اسمشون معلومه فقط حدس هستند. مثلا:

اگر به قضیه قتل پل مدیریت که تازگی ها اتفاق افتاد نگاه بندازیم، حقیقتا به جنبه بازدارندگی حکم قصاص پی می بریم. اگر قرار باشه هر کی عاشق هر کی دیگه شد، و به عشقش نرسید بره طرف رو بکشه، سنگ روی سنگ بند نمیشه که. به نظر من یکی از جنبه های حکم قصاص و یا سایر احکام شبیه به قصاص، بازدارندگی اوناست.

اما کار درست این است که بیاییم و ببینیم خود خداوند متعال حکمت دستوراتش را چگونه بیان می‌کند.

در کتاب علل الشرایع، ج1، ص248، از حضرت فاطمه علیها السلام نقل شده است که فرمودند:

... خداوند قصاص را به جهت حفظ خون ها واجب کرد.

 

بخش دوم: اجرای قصاص بی فایده است.

شما هم در نوشته خودتون به این جنبه از حکم قصاص اشاره کردین. منتهی به این نکته توجه نکردین که تنها با عمل قصاص نیست که خون ها در جامعه محترم شمرده می شود بلکه اجرای مجموعه تعالیم اسلام است که موجب رشد جامعه می شود.

به عبارت دیگر شما به جامعه نگاه کردین (با فرض صحت تمامی آمارهای داده شده از سوی جامعه شناسان غرب و شرق) و گفتین که: دیدین با اجرای قصاص فرقی نکرد!

این برداشت کاملا غلطه. باید به مجموعه تعالیم دین نگاه کرد. حکم قصاص تنها جزء بسیار کوچکی از احکام الهی است، اعتقاد من این است که بدون تردید با اجرای دقیق همه احکام خداوند بر روی زمین، اوضاع متفاوت تر از وضعیت کنونی می شود.

 

بخش سوم: جهانیان از قصاص علیه مسلمانان استفاده می کنند.

بله این حرف درست است و من هم قبول دارم. به کمک رسانه های جمعی که در دستان قدرت های غرب و شرق هست، تبلیغات بسیار بدی علیه اسلام و تشیع انجام می شود. در این تبلیغات از احکامی همچون قصاص نیز استفاده می شود. اما سوال اساسی این جاست که از این مسئله می خواهیم چگونه نتیجه گیری کنیم؟

آیا اینکه غربی ها با نشان دادن قصاص به جهانیان علیه اسلام استفاده می کنند، مجوز این است که با اجرای این حکم را متوقف کنیم؟

به نظر من ساست غربی ها خراب کردن اسلام هست.

برای اجرای این سیاست از تمسخر هم استفاده می کنن.

حالا فعلا به احکام گیر دادن:

اول به سنگسار گیر دادن

بعد به اعدام گیر دادن

به عزاداری ها هم که گیر دادن

به نظر من بدون تردید به همین زودی ها به طواف هم گیر می دن. مثلا می گن:

ببینید توی عصر تکنولوژی یکسری مردم لباساشون رو در میارن و پارچه به خودشون می بندن و دور یک تیکه سنگ می چرخن!

بنابراین اگر ما بخواهیم روشمون رو این جوری تنظیم کنیم که مخالفان به هر چی گیر دادن و مسخره کردن، ما بیایم با حذفش کنیم یا یواشکیش کنیم، فکر نکنم چیزی از دین بمونه.

 

بخش چهارم: وظیفه ما چیست؟

بهترین قسمت سخن شما اینجاست.

اینکه هر کس به دنبال انجام وظیفه باشه، بسیار عالیه و راهگشاست.

به نظر من الآن وظیفه ما اینکه به دستورات خدا گوش بدیم و از اون ها اطاعت کنیم. پی بردن به دستورات خدا هم 3 راه داره:

            1ـ تلاش شخصی (اصطلاحا بهش می گن اجتهاد)

            2ـ پرسیدن از آگاهان (اصطلاحا بهش می گن تقلید)

3ـ عمل کردن به نحوی که مطمئن باشیم دستورات خدا رو حتما اجرا کردیم (اصطلاحا بهش می گن احتیاط)

 

 


6:34   1390/7/24   يکشنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال: MohamadAli
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301312

ارسال از: محمدحسین

تعداد ارسال: 17

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/6/6 :تاریخ عضویت


سنگسار در دین رحمانی

با عرض سلام

یک بخش از سؤالات جناب شهیدی رو فکر میکنم شما یادتون رفت پاسخ بدید.

این که یک غیر مسلمان آیا با دیدن صحنه سنگسار یک زن،آیا فکر مسلمان شدن از ذهنش خطور میکند؟ فکر میکنم تفاوت اعدام و سنگسار، کاملأ مشخص باشه.

من این حرف رو در مورد اعدام نمی زنم. ولی صحنه ی سنگسار، فکر میکنم حتی روی خود مسلمانها هم تأثیر بدی میگذاره. چه برسه روی یک غیر مسلمان.

اینکه جنبه ی رحمانیت دین اسلام از همه ی ادیان بیشتر است و این نوع تنبیه ها بخش بسیار بسیار اندکی از این دین است را من و شما می دونیم.

ولی خداییش اگر ما هم بخواهیم در مورد دین دیگری تحقیق کنیم، شاید خشونت ها و تنبیه های آن، اولین چیزی باشد که به چشم آید.

 


5:28   1390/7/25   دوشنبه

امضاء: و الله اعلم...

تشکر کنندگان از این ارسال: MohamadAli
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301314

ارسال از: MohamadAli

تعداد ارسال: 36

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/3/16 :تاریخ عضویت


گناه بزرگ؛ مجازات بزرگ

سنگسار رو من هم قبول دارم که خیلی وحشتناکه، یک بار یکی از فیلمهای سنگسار رو دیدم خیلی وحشت کردم،

اما خودم به این نتیجه رسیدم که مجازات سنگسار برای این است که همه بدانند چقدر زنا گناه بزرگی است، یعنی آن گناه آنقدر سنگین و بزرگ است که مجازاتش این قدر وحشتناکه،

البته کسی که روح اسلام را قبول نکرده و حقیقت آن را درنیافته، اگر این صحنه ها را ببیند و برایش فضاسازی کنند با خودش اینگونه فکر می کند که چه دین بیرحمی است این دین اسلام!

منتهی از طرف دیگر اگر یک فرد با اخلاقی از این مجازات در اسلام با خبر شود و خوب فکر کند، با خودش شاید اینگونه بگوید که چه دین خوبی است این اسلام، که این گناه برایش آنقدر بزرگ است که این مجازات را سزای آن میداند

 


8:13   1390/7/25   دوشنبه

امضاء: یا علی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301316

ارسال از: محمدحسین

تعداد ارسال: 17

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/6/6 :تاریخ عضویت


عقوبت،‌ در دنیا یا آخرت؟

خوب من برای این حرف یک جواب دارم.

مگه خدا واسه کلی از گناه ها، عقوبت اخروی تعیین نکرده؟

خوب خدا می تونست توی قرآن یک عقوبت بسیار سنگین رو برای چنین گناهی ترسیم کنه. فکر میکنم با این کار هم میشد بزرگی و زشتی این گناه رو از نظر دین اسلام فهمید.

پس چرا خداوند این عقوبت سنگین و وحشتناک رو در دنیا برای این جرم در نظر گرفت؟

 


19:24   1390/7/25   دوشنبه

امضاء: و الله اعلم...

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 166293301317

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


توجه به حکمت خداوند

سلام مجدد

اینی که شما فرمودید، در حقیقت جواب نبود بلکه یک درخواست از خداوند بود.

یعنی شما دوست داشتین که خداوند عذاب این گناه رو هم به قیامت حواله می داد. البته خداوند این کارو کرده و عذاب اصلی رو در قیامت انجام می دهد. اما به حکمتی برای این عمل در دنیا هم عذابی سخت قرار داده است.

به عنوان مخلوقات الهی می توانیم بگوییم که ما از حکمت این امر خبر نداریم و شاید هم برایمان دیدن چنین کاری سخت باشد ولی اولا اجازه نداریم بر خداوند خرده بگیریم که این چه کاریه.

ثانیا حداقل دو راه در پیش رومون قرار داره:

1ـ واقعا به حکمت خدای حکیم معتقد بشیم و بگوییم حتما چنین عذابی لازم بوده است.

2ـ از خداوند بخواهیم حکمت این عذاب سنگین رو به ما نشاون بده، یکی از راهاش اینه که خدا قبح اون فعلی رو که باعث میشه چنین عذابی بر فاعل مترتب بشه رو به ما نشون بده

 


5:0   1390/7/26   سه شنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301319

ارسال از: MohamadAli

تعداد ارسال: 36

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/3/16 :تاریخ عضویت


سلامت اجتماع

در حد معلوماتم سعی میکنم جواب سوالاتان را بدهم.

اگر فقط عقوبت اخروی داشت آنوقت بازدارنده میشد!

کسانی که به دین اعتقادی ندارند چطور؟برای آنها بازدارنده بود؟

یک سری قوانین برای سلامت جامعه است.

اگر یک گناهی در جامعه رواج پیدا کند می تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر اندازد.

برخی گناه ها بیشتر جنبه ی فردی دارند، اما برخی دیگر علاوه بر جنبه ی فردی جنبه های اجتماعی نیز دارند.

مثلا غیبت. با اینکه در روایات گناه غیبت را بزرگتر از زنا دانسته اند، موجب شده است که بازدارنده باشد!؟

اگر در دین میگفتند که هر کس که غیبت کند، شلاقش میزنیم، باز هم کسی در ملا عام، منظورم از ملا عام این است که بشود اثباتش کرد، غیبت میکرد؟

یا اگر هر کسی که دروغ میگفت دماغش مثل پینوکیو بزرگ میشد، باز هم ...؟

این سوال شما میتواند گسترش پیدا کند، مثلا کسی که دزدی کرد، فقط برایش مجازات اخروی در نظر بگیرند و در دنیا مجازاتش نکنند، آنوقت سنگ روی سنگ بند میشد؟

پس برای برخی اعمال منافی عفت و برخی گناه ها نیاز است که مجازات دنیوی هم داشته باشد تا بتواند سلامت جامعه و نسل را تامین نماید.

 


5:31   1390/7/26   سه شنبه

امضاء: یا علی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301320

ارسال از: محمدحسین

تعداد ارسال: 17

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/6/6 :تاریخ عضویت


برداشت اشتباه

ازتون خواهش میکنم بحث ها رو کامل بخونین و برداشت اشتباه از حرف نکنید.

من نگفتم باید کلّا جزای گناهی مثل زنا به آخرت حواله بشه.

عرض بنده، مقایسه ی اعدام با سنگسار بود. من گفتم ظاهری که مجازاتی مثل سنگسار داره، میتونه کسانی رو از دین اسلام منزجر کنه. ولی مجازات هایی مثل اعدام یا هر جایگزین دیگه، قطعأ چنین تأثیری نخواهد داشت.

باز هم تکرار میکنم که من نمیگم مجازات دنیوی نباشد. بحث من فقط بر سر سنگسار است.

آقای\" MohamadAli\" فرمودند که وحشتناک بودن این مجازات نشون میده که در دین اسلام چنین گناهی چقدر بزرگ شمرده شده.

من هم عرض کردم خداوند برای این که چنین مجازاتی هم باعث خشن نشان داده شدن اسلام نشود و هم این گناه در اسلام بسیار بزرگ نشان داده شود، یک مجازات دیگری در دنیا برایش در نظر میگرفت و اصل مجازات را در جهنم وعده می داد.

من برای خداوند تعیین تکلیف نمی کنم. با این پاسخ میخوام بگم دلیل وجود چنین حکمی، چیزی که جناب \"MohamadAli\" گفتند نیستش.

 

 


6:11   1390/7/26   سه شنبه

امضاء: و الله اعلم...

تشکر کنندگان از این ارسال:
   

اولين | بعدي | 1 |  2 |  3 |  4 | قبلي | آخرين
تعداد مطالب در هر صفحه: 10 | 2050  

نمایش همه

 

دسترسی سریع:

سایر بحث های این گروه

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73635917

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67023609

. بازديدهاي امروز: 514

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: